31-07-2020 7 min. Rinie van Haren

Goed je te zien, fijn dat je ons helpt – deel 11

Door Rinie van Haren

Ondernemersvereniging Verrassend Leeuwen is de campagne 'Goed je te zien, fijn dat je ons helpt' gestart, waarbij enerzijds de enorme waardering wordt uitgesproken naar de consument die lokaal inkopen blijft doen en anderzijds een beeld geeft van een aantal ondernemers, hun vakgebied, specialisme en passie voor het vak. Bestuur en leden van Verrassend Leeuwen zijn trots op het variabele aanbod aan producten en diensten en het is zeker daarom dat alle leden deze campagne warm ondersteunen. Vandaag deel 11 van een wekelijkse serie interviews met een aantal gepassioneerde ondernemers die zich dagelijks inzetten voor de consumenten van heel de regio.

Voorstellen

Deze week ontmoeten we een gevestigde ondernemer die inmiddels al 35 jaar met succes een grote onderneming runt en een vrij nieuwe ondernemer, die nu een jaar in het centrum is gevestigd. We gaan in gesprek met Alex van Gruijthuijsen en Jan-Willem van Tiem van Kluswijs en met Karin Tulp van Kaatje. Het is alweer 35 jaar geleden dat Alex van Gruijthuijsen op het voormalige terrein van Walraven & Bevers Meubelfabrieken in een klein schuurtje startte met de verhuur van bouwmaterialen. Al snel was er ook veel vraag naar bouwmaterialen en begon de zoektocht naar een andere locatie. Aanvankelijk was een locatie aan het Zijveld beoogd, maar in 1992 kozen Alex en Willy voor nieuwbouw aan de Korte Brouwersstraat. De groei, die al aan de Nijverheidsstraat was gerealiseerd zette door en na de verhuur en verkoop opende Van Gruijthuijsen een heuse drive-in bouwmarkt, uniek voor heel de regio. Er werd een Sanitairstudio gerealiseerd op de eerste verdieping en de winkel ging zeven jaar geleden de formule KlusWijs voeren. Het succesverhaal van ‘mensenmens’ Karin Tulp gaat vooral over een sterke vrouw met een ontembaar doorzettingsvermogen. Haar handelsdrift begon al in haar jeugdjaren toen ze op een kleedje voor de supermarkt van Albert Heijn probeerde spulletjes te verkopen. Toen zei haar opa al dat als ze ooit een winkel zou beginnen, dat die dan de naam Kaatje zou moeten krijgen. Toch begon ze die winkel pas zo’n tien jaar geleden. Daarvoor organiseerde zij evenementen, werkte in de administratieve sector en was onder andere project-assistent. Ze had een detacheringsbureau voor werving en selectie toen in Buren een goede kennis een ijssalon startte. ‘Jij zou eigenlijk een winkeltje erbij moeten starten, dan versterken we elkaar’, zo klonk het voorstel en als grapje zei Karin ‘ja’ tegen dat nieuwe avontuur. ‘We zaten vaak te wachten op klanten tot ik in een vrijstaand pand ernaast in Buren een kledingwinkel opende. Toen ging het al snel ‘sky high’, lacht ze. (lees verder onder de foto).

*Liefst 1.000 m2 winkeloppervlakte huisvesten een uitgekiend en professioneel assortiment voor zowel de zakelijke vakman als de particuliere klusjesman. Foto: Bas Driessen Fotografie *

Ontwikkelingen

Jan-Willem van Tiem volgde de middenstandsopleiding en ging bij Megapool aan de slag. ‘Witgoed sprak me niet voldoende aan. De bouw was veel meer mijn ding en 14 jaar geleden kwam ik bij Alex in dienst,’ aldus Jan-Willem. ‘Ieder datgene laten doen waar hij of zij goed in is. Zo proberen we hier de juiste man op de juiste plek te krijgen’, legt Alex uit. Jan-Willem startte voortvarend en breidde zijn kennis en talent uit. Sinds november 2013 prijkt de formule Kluswijs op de gevel en is de bouwwinkel nog professioneler geworden. ‘We profiteren van de know-how van een grote organisatie. Back-up, website, reclame-uitingen, updates op vakgebied en prijswijzigingen worden nu centraal geregeld en dat scheelt vooral veel tijd,’ zo ziet Jan-Willem de voordelen van de formule, die nu al 37 filialen kent door heel Nederland. In 2019 kwam de populaire kledingzaak ‘Kaatje’ naar Beneden-Leeuwen. Karin laat een filmpje zien van de openingsdag. Vijf medewerksters staan schouder aan schouder achter de toonbank om de horde toegestroomde klanten van dienst te zijn. Hoe komt een kledingzaak zo immens populair bij een groot publiek? Karin lacht maar wat. ‘Ik bied mensen graag dat thuisgevoel. Ik praat direct met iedereen die hier binnenkomt. En als ik mensen dan wat beter leer kennen vertellen ze me soms ook wat zij meemaken. Ik onthoud dat en kom er dan later op terug. Of ik stuur een berichtje of attentie.’ En dan wordt de vrolijke eigenaresse met die vlotte babbel toch even stil en krijgt het gesprek even een andere toon. Ze vertelt over haar ziekte en haar scheiding. Het is een zware periode die ze doormaakt waardoor ze veel minder in de winkel te zien was. Maar dan komt die tinteling in haar ogen weer terug. ‘Je moet wel in het artikel schrijven dat ik vanaf nu weer vaak in de winkel zal zijn, hoor,’ lacht ze. Want dat is de plek waar deze vrouw haar krachten uit put, zoveel is wel duidelijk. En daarbij voelt ze zich enorm gesteund door haar ‘vriendinnen’ zoals ze haar medewerkers steevast noemt. Een dreamteam waar elke werkgever van zou dromen!

Heden

De coronaperiode heeft vooral veel narigheid voortgebracht. Voor ondernemers was het een spannende tijd. ‘Gek genoeg hebben wij het bijzonder druk gehad. Mensen waren vooral aan huis gebonden en begonnen klusjes op te knappen die ooit eens gedaan moesten worden. Of men gebruikte de vrije tijd voor onderhoud. De Kluswijs winkel moest coronaproof worden ingedeeld. ‘We wilden het wiel niet opnieuw uitvinden en ik maakte een rondje langs andere bouwmarkten om ideeën op te doen. Intussen was de winkel gesloten en konden klanten hun gewenste aankopen aan de balie opgeven waarna winkelmedewerkers het dan in de winkel opzochten. Dat was geen blijvende optie en de winkel kreeg eenrichtingspaden. Ook bij de modezaak Kaatje betekende de komst van het coronavirus een tijdelijke dip en moesten er maatregelen worden genomen. Klanten kwamen op afspraak. De openingstijden waren beperkt en later mochten er maximaal vier klanten in de winkel en de rest moest buiten wachten met inachtneming van de anderhalve meter afstand tot elkaar. ‘Gek genoeg leidde dat wel eens tot onbegrip, maar wij konden niet anders. Het voelt ook niet goed. Wij willen juist toegankelijk zijn, behulpzaam en service verlenen. Dat werd opeens zo afstandelijk.’ Gelukkig gaat het nu weer beter. Karin kijkt tijdens ons interview even opzij en weet precies op het goede moment klanten even toe te spreken. (lees verder onder de foto).

De immer vrolijke Karin in haar inmiddels vertrouwde winkel midden in het centrum van het dorp. Foto: Bas Driessen Fotografie

Ambities

Met diverse prestigieuze prijzen op zijn naam – Human Capital Award 2007 en Ondernemer van het Jaar - en drie prachtige ondernemingen hebben Alex en Willy al veel bereikt. Wat zijn dan nog die ambities om voor te gaan? ‘Vooral vooruit blijven denken, luisteren naar de klant en zijn of haar behoeftes en de marktontwikkelingen blijven volgen’, somt Alex op. ‘En voor Kluswijs geldt dat in grote lijnen ook. Zo hebben de productgroepen verf en kit een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Waar Kluswijs 7 jaar geleden begon met wat grondverf en latex, is er nu een zeer professionele en uitgebreide verfkeuze en worden kleuren op vraag aangemaakt,’ zo vult Jan-Willem aan. Ook Karin heeft haar prijzenkast gevuld met mooie Awards. Bij de verkiezing van ‘Gezelligste winkel van Nederland’ behaalde ze de eerste plaats in de gemeente Buren en de tweede plaats in Gelderland en verder werd ze vorig jaar in de gemeente West Maas en Waal gekozen tot Winkelier van het jaar. Haar ambities zijn vooral gericht op datgene blijven doen waar ze goed in is. Klantenbinding, sfeer creëren en social media. Want je krijgt niet zomaar 12.000 volgers op Facebook. ‘Daar wil ik nog meer aandacht aan besteden. Als we naar de groothandel gaan, maken we ter plekke al foto’s en filmpjes van onze nieuwe kleding en deze versturen we dan direct via onze app naar onze 1500 klanten. Dat levert dan steevast al ruim 100 bestellingen op. Die kan ik als ik terug ben in de zaak dan direct al reserveren en de klanten een bericht sturen dat de bestelling is gearriveerd,’ zo legt Karin haar werkwijze uit. ‘Ik plaats geen voororders, dan zit je ook niet vast aan collecties. Ik koop bij voorkeur twee maal per week in naar waar op dat moment de meeste behoefte is.’ En daarbij gaat het niet alleen om kleding, maar ook om schoenen, horloges, accessoires.

Verbondenheid

‘Niets doen is achteruitgang’, is een bekende uitspraak van Alex. Kluswijs ontvangt tegenwoordig een veel gemêleerder publiek. ‘Dat er heden ten dage meer vrouwen de winkel bezoeken komt deels omdat we steeds meer decoratieve onderdelen verkopen. De juiste kleur verf uitzoeken, een passende handgreep, een nieuwe vloer of een bezoek aan de speciale zorgafdeling zijn daar zomaar enkele redenen van’, legt Jan-Willem uit. En hoewel de zaak aan de rand van het dorp te vinden is, zijn Alex en Willy erg verbonden en betrokken bij het dorp, getuige hun lidmaatschap van de ondernemersvereniging. De lopende campagne van Verrassend Leeuwen draagt bij aan naamsbekendheid en straalt samenwerking uit. ‘Elkaar helpen als ondernemer en er zijn voor de consument’, zo beredeneert Alex. Kluswijs timmert aan de weg. En aan het assortiment. Gewoon bij Kaatje, een zaak die wat minder in het oog springt door de kleine etalage. ‘Er komt wat meer uitstraling aan de buitenkant. Er is hier heel veel verkeer, dan is het goed dat ze je weten te vinden’, is de conclusie van Karin, die in haar spaarzame vrije uurtjes er vooral is voor haar twee dochters en graag de gezelligheid opzoekt op een terrasje. De verbindingen met andere ondernemers zijn momenteel door privéomstandigheden minder. ‘Maar ik verwijs wel graag een klant door als die niet bij mij kan slagen. Zo kunnen we elkaar versterken.’ Samen sterk, zo luidt haar motto.

Meer weten over bovenstaande zaken? www.facebook.com/gewoonbijkaatje https://www.kluswijs.nl/nl/vind-een-winkel/details/kluswijs-beneden-leeuwen/ www.gbmsanitairstudio.nl www.alexbouwmarkt.nl www.verrassendleeuwen.nl


Als eerst op de hoogte?
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en je bent als eerst op de hoogte van het laatste nieuws.