04-09-2020 6 min. Rinie van Haren

Goed je te zien, fijn dat je ons helpt – deel 16

Door Rinie van Haren

Ondernemersvereniging Verrassend Leeuwen is de campagne 'Goed je te zien, fijn dat je ons helpt' gestart, waarbij enerzijds de enorme waardering wordt uitgesproken naar de consument die lokaal inkopen blijft doen en anderzijds een beeld geeft van een aantal ondernemers, hun vakgebied, specialisme en passie voor het vak. Bestuur en leden van Verrassend Leeuwen zijn trots op het variabele aanbod aan producten en diensten en het is zeker daarom dat alle leden deze campagne warm ondersteunen. Vandaag deel 16 en tevens laatste deel van deze wekelijkse serie interviews met een aantal ondernemers die zich dagelijks inzetten voor de consumenten van heel de regio.

Voorstellen

We sluiten deze week de mooie serie met gepassioneerde verhalen van Leeuwense ondernemers af met een gesprek met Jelle en Esther Thomassen van de gelijknamige bakkerij aan de Zandstraat. Als kleine jongen droomde Jelle er al van om bakker te worden. Als bergharense kwam ik vaak niet verder dan Druten. Tot ik een keer moest voetballen tegen Leones en een nieuw deel van Maas en Waal ontdekte. Ik kon toen nog niet bedenken dat daar de bakkerij stond waar ik ooit zou gaan werken – en sterker nog – die ik nog weer later zou overnemen.’ Esther leek voorbestemd voor de zorg. Toch stroomde er ook ondernemersbloed door de aderen van de dochter uit een Dreumelse ondernemersfamilie. Al op 14-jarige leeftijd leerde ze Jelle kennen en het bleek de liefde van haar leven.

Overname

Na vele jaren werkzaam te zijn geweest in de bakkerij van Echte Bakker Martin Bom, stelde de toenmalige eigenaar aan Jelle voor om de bakkerij over te nemen. ‘Het was een droom die uitkwam. Natuurlijk waren er ook gemengde gevoelens. Nederland verkeerde in een crisis. Was dit wel het geschikte moment? Zou er nog ooit nog zo’n kans komen? Jelle kende de bakkerij tot in elke hoek, dat voelde vertrouwd. Ook Esther was enthousiast en samen gingen ze ervoor. Stap voor stap, met Martin Bom steeds verder op de achtergrond, werden de voorbereidingen getroffen voor de overname, die in oktober 2016 gestalte kreeg. ‘We zijn goed uit de crisis gekomen. We zijn toen ook gestart met bestellingen via whatsapp. De klant kan op ieder moment een bestelling plaatsten zonder te hoeven wachten. Zo doen we zelf ook graag onze boodschappen. We hebben daarna een sterke periode doorgemaakt. En toen brak corona uit in Nederland’, aldus Jelle.

Onberekenbaar

Esther vervolgt: ‘Dat was een spannende periode. Gelukkig konden we open blijven, maar de consument reageerde aanvankelijk wat terughoudend. En toen, eigenlijk onverklaarbaar, begonnen mensen te hamsteren. Ze gingen wel met tien broden de deur uit.’ Jelle was klaar met bakken en intussen naar bed gegaan terwijl Esther en de overige winkelmedewerkers onverwacht uitverkoop hielden. In no-time was de winkel leeg. Jelle keerde die ochtend verbaasd terug naar de bakkerij en begon maar weer opnieuw met bakken. ‘Er was geen beginnen aan. We hingen bordjes op in de winkel dat hamsteren helemaal niet nodig was maar de klanten volgden elkaars gedrag. Pas na dagen keerde het normale ritme enigszins terug’, vertelt Esther. ‘Met Pasen begonnen we een bezorgservice in samenwerking met Keurslager Maarten Kocken en deden bij elke bestelling een goodie-bag met waardebonnen van overige ondernemers om zo elkaar te helpen. Dat succes oversteeg zichzelf en in plaats van twee geplande voertuigen moesten er onverwacht vier bussen worden ingezet. We reden tot 20 uur ’s avonds om alles op de bestemming te krijgen’, haalt Jelle in zijn herinnering aan. Daar hebben we ook weer van geleerd.’ Nu is het met de huidige coronamaatregelen goed te doen al went het niet om mensen buiten je winkel te laten wachten. Soms staat er een lange rij buiten. Nu is het nog goed weer maar als het straks regent, zal dat anders zijn. We hebben nu al een bak met paraplu’s klaar staan voor de wachtende klanten dan.’ Het is werken met twee gevoelens en dat voelt onwerkelijk. Voortdurend probeert het ondernemersechtpaar te anticiperen op de ontwikkelingen en dat getuigt van een prima instelling. (lees verder onder de foto)

Team

Jelle: ‘Het zou ons ook niet lukken zonder die fantastische medewerkers om ons heen.’ In de bakkerij weet Jelle zich gesteund door Rik, Fleur en Patrick, waarvan de laatste al bijna 25 jaar in dienst is in deze bakkerij en daardoor veel vakkennis en ervaring bij zich draagt. In de winkel staat Esther naast Irma, Natasja, Elvera, Caro, Vera en Lotte. ‘Het is een fijn team waar we altijd op kunnen rekenen.’ Voor Jelle begint de dag als het voor iedereen nog diep in de nacht is. ‘Het is gewenning. Ik weet niet beter. Ik kan er prima mee omgaan’, lacht Jelle. Hij begint met de voorbereidingen, het deeg moet worden gemaakt, het moet rijzen in de rijskamers en naarmate het proces vordert komen de overige medewerkers en worden de producten op ambachtelijke wijze verder afgewerkt voor de verkoop. Dan begint ook het banketbakkerswerk. Het daglicht dringt intussen de winkel binnen en schappen worden gevuld met de ene na de andere lekkernij maar ook met vele gezonde graanproducten. De geur van afgebakken brood dringt zich in de winkelstraat op aan het passerende publiek. Hier worden zowat alle producten – zo’n 95% van de uitgestalde waar – in eigen huis gefabriceerd.

Keuringen

Om de formule van Echte Bakker te mogen voeren is een heuse prestigekwestie. ‘We bepalen alles zelf. Hoe we onze winkel inrichten, hoe we presenteren en wat we in ons assortiment voeren. Maar we worden wel regelmatig en onregelmatig gecontroleerd. Een mysterieshopper kondigt zich onverwacht in de winkel aan en keurt niet alleen de winkel, maar ook een aantal producten wordt meegenomen ter controle. En dat gaat nog best streng want als een product niet aan de strenge eisen van de Echte-Bakker-Formule voldoet volgt eerst een waarschuwing. Dan krijg je begeleiding om het product te corrigeren en als er dan nog eens een waarschuwing volgt, raak je het lidmaatschap kwijt. Je aankopen doen bij De Echte Bakker is dus wel degelijk een garantie op de beste kwaliteit’, zo legt Jelle uit. Trots vertelt hij dat van de 165 aangesloten winkels Echte Bakker Jelle Thomassen als hoogste notering als elfde is geëindigd. En veel van zijn producten zijn de afgelopen jaren al bekroond.

Ambities

‘We willen zeker nog wel groeien! We hebben hier een prachtige locatie met veel gratis parkeergelegenheid voor de deur.’ En er is altijd nog die wens om in elk geval in de top tien te belanden bij De echte Bakker. ‘Dat vergt veel van ons en van onze medewerkers, maar daarmee toon je dat je altijd bezig bent met het handhaven of zelfs verbeteren van de ambachtelijke kwaliteit.

Campagne

Zoals bij elke ondernemer die in deze serie aan het woord kwam vroegen we ook aan Jelle en Esther wat zij van de campagne vonden die door Ondernemersvereniging Verrassend Leeuwen is gevoerd deze lente en zomer. ‘We zien dat ondernemers schouder aan schouder staan en elkaar veel meer een helpende hand reiken. Het zorgt voor saamhorigheid in ons winkelgebied en versterkt ons in de hele regio.’

Aan het eind van deze serie

Met deze 16e aflevering is een eind gekomen aan deze serie. Beneden-Leeuwen en wijde omgeving mag zich gelukkig prijzen met zo’n prachtig winkelaanbod, waar veel kwaliteit en service wordt geboden en waar de ondernemers en hun teams de klant als gast ontvangen. Ondernemersvereniging Verrassend Leeuwen hoopt met de campagne en met deze serie afleveringen dat de consument wat meer inzicht heeft gekregen in het reilen en zeilen in de winkels en dat de ondernemer zich door het publiceren van zijn en haar verhaal extra heeft kunnen presenteren. Blijf vooral de lokale ondernemers steunen. Dat draagt bij aan een leefbaar dorp waar vele faciliteiten overeind kunnen blijven. Ondernemers zullen dan blijvend zeggen:** Goed je te zien, fijn dat je ons helpt.**

Kijk voor meer informatie op: www.thomassen.echtebakker.nl www.verrassendleeuwen.nl


Als eerst op de hoogte?
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en je bent als eerst op de hoogte van het laatste nieuws.