29-05-2020 6 min. Rinie van Haren

Goed je te zien, fijn dat je ons helpt – deel 2

Door Rinie van Haren

Ondernemersvereniging Verrassend Leeuwen is de campagne 'Goed je te zien, fijn dat je ons helpt' gestart, waarbij enerzijds de enorme waardering wordt uitgesproken naar de consument die lokaal inkopen blijft doen en anderzijds een beeld geeft van een aantal ondernemers, hun vakgebied, specialisme en passie voor het vak. Bestuur en leden van Verrassend Leeuwen zijn trots op het variabele aanbod aan producten en diensten en het is zeker daarom dat alle leden deze campagne warm ondersteunen. Vandaag deel 2 van een wekelijkse serie interviews met een aantal gepassioneerde ondernemers zich dagelijks inzetten voor de consumenten van heel de regio.

Twee druppels water

Voor deze aflevering gingen we in gesprek met Marijke Hendriks en Jolanda Theunissen van Chocolaterie Tweeling en Evy Lackner en Michelle van de Wert van Hotel-Restaurant-Zalen De Twee Linden. Beide zaken stralen grote professionaliteit en gastvrijheid uit. Maar er zijn ook grote verschillen. De een maakt een actieve periode door, de ander ligt nagenoeg stil. De Beuningse tweeling Marijke en Jolanda – probeer ze maar eens uit elkaar te houden - is in 2013 een avontuur gestart dat aan allebei een nieuwe impuls moest geven. Na een lange periode als kapsters gewerkt te hebben was het tijd voor wat nieuws. Het roer ging om. De twee zouden in Beneden-Leeuwen een chocoladewinkel beginnen in – hoe frappant gekozen – een voormalige kapsalon. De start liep zo voortvarend dat al na korte tijd hulp nodig was om de grote toeloop het hoofd te kunnen bieden. Chocolaterie Tweeling was al snel een gevestigde naam voor de liefhebber van bonbons, chocolade in allerlei smaken en uitvoeringen en vooral als cadeauzaak, niet in de laatste plaats vanwege de hoge kwaliteit van de heerlijke koopwaar. Chocolade als cadeau, dan kom je overal binnen.

Familiegevoel

Pal tegenover de Tweeling vind je De Twee Linden, een onderneming met een rijke historie in een fraai pand. Van oudsher is De Twee Linden een gezellige ontmoetingsplek, voor inwoners uit de regio, voor verenigingen en organisaties, voor toeristen, voor hotelgasten, voor wie niet? Wat in die bijna 150 jaar altijd is gebleven: de gasten staan altijd centraal. Aan tafel met Evy Lackner en Michelle van de Wert praten we over de huidige ontwikkelingen en kijken we vooruit. De in Heesch woonachtige Evy, die vanuit een salesfunctie drie jaar geleden solliciteerde bij De Twee Linden voelde zich bij haar aanstelling al direct opgenomen in het Leeuwense familiebedrijf. ‘Het voelde als thuiskomen en dat gevoel is er nog altijd’, zo legt de rechterhand van Henrita van Rijn uit. Evy verricht vooral organisatorische taken, houdt zich bezig met regelgeving, beleidszaken en personele zaken. Michelle is als enige dochter fulltime in de horecazaak van haar ouders werkzaam, haar zussen Claudette en Stephanie steken wel regelmatig een helpende hand toe Michelle stuurt collega’s aan, is aanspreekpunt voor de gasten en is samen met haar collega Mayke vooral op de werkvloer te vinden. Ze is actief met social media. ‘Ik zie haar vooral als de Henrita 2.0’, lacht Evy. (lees verder onder de foto)

Michelle (links) en Mayke toosten op de toekomst. Foto: Bas Driessen

Fijn team van medewerkers

Het is geweldig als je kunt rekenen op je medewerkers. Dat ze meedenken en mee aanpakken wanneer dat noodzakelijk is. Jolanda en Marijke zijn maar wat blij met Rosita, Gia en Heleen aan hun zijde. De ondernemende tweeling is dankzij hun medewerkers in de gelegenheid om wat vaker vrij te zijn. De rollen in de zaak van zoete lekkernijen zijn duidelijk verdeeld. Marijke verzorgt vooral de cadeauartikelen en de fraaie verpakkingen en Jolanda bedenkt en maakt de bijzondere uitvoeringen zoals het hart van chocolade waarover een riem is geplakt. De belangstelling voor het ‘Hart onder de riem’ is in deze coronatijd groot. Ook bij De Twee Linden is er veel collegialiteit onder het team van medewerkers. In de coronatijd werd er wekelijks een zoom-meeting (videoconferentie) gehouden onder de medewerkers en werd er regelmatig contact gehouden met behulp van videobellen. ‘Gek genoeg zijn we als team meer naar elkaar gegroeid. We zitten gedwongen in een gemeenschappelijke situatie waarin we eigenlijk niet willen zijn, daarmee wordt saamhorigheid gevoed,’ vertelt Evy gepassioneerd.

Pakketten en brievenbuspakketten

Ondanks het wegvallen van vele feesten en partijen staat de Chocolaterie Tweeling beslist niet stil. ‘We hebben onze zaak open kunnen houden en zijn vooral innovatief geweest. We hadden gelukkig snel een bedrijf gevonden dat pakketjes kon ophalen bij ons en bezorgen. Zo konden we verschillende opdrachten aannemen, waaronder grote pakketten naar alle UMC ziekenhuizen door heel Nederland. Daar hebben we erg leuke reacties op ontvangen, vooral van het Erasmus ziekenhuis uit Rotterdam. Dit was voor ons een zeer leerzaam proces’, vertelt Jolanda. En Marijke vult aan: ‘Er bleek een pakketje verkeerd bezorgd en de ontvanger nam met ons contact op. Er zat een sticker op van onze winkel. Waarom hij het pakketje had ontvangen? Hij was er al van aan het snoepen en het was erg lekker, zo liet hij weten. We hebben de opdrachtgever daarover ingelicht en die liet weten dat er een fout adres was doorgegeven. Het werd gecorrigeerd.’ (lees verder onder de foto)

Jolanda (links) en Marijke in hun chocolaterie. Foto: Bas Driessen

Afhaalservice

Wat werd gevreesd, werd bewaarheid voor elke horecagelegenheid en dus ook voor De Twee Linden. De onherroepelijke sluiting op zondagmiddag 15 maart om 18 uur als maatregel tegen verspreiding van het coronavirus. ‘Het kwam niet meteen als een grote verrassing, maar het is een vreemde ervaring’, licht Evy toe. Voor Michelle was de verrassing groter. ‘We moesten onze gasten mededelen dat we moesten gaan sluiten, dat was zo abrupt.’ Ook bij De Twee Linden werd de sluitingsperiode gebruikt voor groot onderhoud. Voor hotelgasten was de zaak wel geopend. Soms ontstonden er onduidelijke situaties als hotelgasten op het terras iets nuttigden terwijl passanten geweerd moesten worden. Toen het idee kwam om afhaalmaaltijden te bereiden, moest in elk geval geen concessie worden gedaan aan kwaliteit en beleving. ‘Wat waren we blij toen de eerste reservering binnenkwam’, lacht Evy. ‘Het was best spannend want als het gerecht is afgehaald ben je het contact met de gast kwijt, anders dan in het restaurant. Dus deden we een kaartje bij de bestelling of men blij verrast was. Dat leverde steevast foto’s en reacties op’, zo legt Michelle uit. ‘En het positieve hieraan is dat de afhaalservice ongetwijfeld een blijvertje wordt’, onthult Evy. ‘Waarbij voortdurend de beleving en de hoogwaardige kwaliteit het belangrijkst is.’

Overeenkomsten

‘Moederdag is nog niet eerder zo druk geweest als dit jaar. Mensen blijven thuis en velen mogen hun moeder niet bezoeken. Dat werd vooral gecompenseerd met wat lekkers, zo denken wij. De coronatijd was ook een periode van pas op de plaats op sommige momenten. En dat kwam ons ook prima uit,’ zo eindigt de tweeling, die alweer vooruit denken over de komende thema’s. En daarmee is er wederom een overeenkomst met de overburen. Want ook bij De Twee Linden was Moederdag een absolute topper, bij hen in de afhaalgerechten. Zo bracht de afgelopen periode voor beide ondernemingen naast zorgen en spanning ook leerprocessen en vernieuwingen. Beide zaken vullen elkaar ook prima aan. Na het shoppen bij De Tweeling strijken mensen niet zelden neer op het gezellige terras van De Twee Linden en na een terrasbezoek is het wel heel verleidelijk om even binnen te lopen bij die mooie chocolaterie tegenover het terras. Wat zijn beide ondernemingen aangenaam verrast door de saamhorigheid onder alle leden van Verrassend Leeuwen tijdens deze nieuwe campagne. ‘Het is een geweldige campagne die veel aandacht schenkt aan de ondernemers maar ook aan de consumenten’, zo besluit Evy.

Voor meer informatie over bovenstaande ondernemingen kijkt u op: www.detweelinden.nl www.chocolaterietweeling.nl

#ikbenedenleeuwen


Als eerst op de hoogte?
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en je bent als eerst op de hoogte van het laatste nieuws.