12-06-2020 6 min. Rinie van Haren

Goed je te zien, fijn dat je ons helpt – deel 4

Door Rinie van Haren Ondernemersvereniging Verrassend Leeuwen is de campagne 'Goed je te zien, fijn dat je ons helpt' gestart, waarbij enerzijds de enorme waardering wordt uitgesproken naar de consument die lokaal inkopen blijft doen en anderzijds een beeld geeft van een aantal ondernemers, hun vakgebied, specialisme en passie voor het vak. Bestuur en leden van Verrassend Leeuwen zijn trots op het variabele aanbod aan producten en diensten en het is zeker daarom dat alle leden deze campagne warm ondersteunen. Vandaag deel 4 van een wekelijkse serie interviews met een aantal gepassioneerde ondernemers zich dagelijks inzetten voor de consumenten van heel de regio.

Koers

De ondernemers waar we deze week een bezoek aan brachten zijn Ton Driessen en Arnhe Lowiessen van DAT Reclame en Lia en Frans van Beuningen van Van Beuningen Bodyfashion & More en Feestwinkel Van Beuningen. Het reclamebureau van Ton en Arnhe is ruim 15 jaar geleden begonnen vanuit de garage bij het woonhuis van Ton en zijn vader Arie. Nu is het bedrijf alweer zo’n 11 jaar gevestigd aan de Veesteeg. Arnhe [30] is nu 2,5 jaar werkzaam in het reclamebedrijf en houdt zich vooral bezig met de commerciële zaken. Ton [36] vervult de technische zaken. ‘We hebben enkele jaren geleden de koers wat bijgesteld en richten ons heel nadrukkelijk op de productie. Geen doorverkoop van een eindproduct of halffabricaat, maar juist de volledige productie van het totale opdracht vormt onze hoofdtaak,’ zo begint Ton. En Arnhe vult meteen aan: ‘We richten ons veel minder op vormgeving en ontwerp. We zoeken zonodig samenwerking met een marketeer of grafische vormgever en vervolgens gaan wij het product realiseren. Daarbij moet je denken aan bijvoorbeeld reclameborden, spandoeken, autobelettering, beurspresentaties en gevelreclame.’ Ook bij het echtpaar Van Beuningen werd de koers in de afgelopen jaren bijgesteld. Nog maar ruim een jaar geleden verhuisde Van Beuningen van het vertrouwde historische pand, dat ooit nog dienst deed als harmoniezaal en later bioscoop, naar een modern en groter winkelpand tegenover de imposante stellingmolen. De Feestwinkel, die ook op hun naam staat, verhuisde enkele jaren daarvoor al naar een veel groter pand aan de overkant. Aan ambities geen gebrek dus bij dit ondernemende echtpaar. (lees verder onder de foto)

Carla van Zwam en Lia van Beuningen (R) bij Van Beuningen Bodyfashion and More. Foto: Bas Driessen

Veelzijdigheid

‘Nu we ons veelal op productie richten kunnen we veel sneller handelen en onze klanten van dienst zijn’, zo ervaart Ton. ‘We zijn transparant, scherp in productie en tarieven. Beter dan voorheen kunnen we nu in een offerte in een opsplitsing laten zien welke tarieven voor welke diensten en producten staan’, licht Arnhe verder toe. De twee zijn goed op elkaar ingespeeld, kennen de snelle reclamewereld en weten hoe zij daarin een belangrijke speler kunnen zijn. Grootgebruikers willen vanuit eigen huis bediend worden. Het berust overigens uitsluitend op toeval dat in beide winkels van Van Beuningen voorheen hengelsportzaken waren gevestigd. ‘Het is een prachtig pand met etalages, iets wat we nooit hebben gehad. Daardoor is er veel daglicht in de winkel’, zo vertelt Lia over de zaak in bodyfashion. Ook over het winkelpand waarin de Feestwinkel is gevestigd zijn ze content. ‘Hier hebben we twee verdiepingen met feestkleding, feestartikelen en veel aanverwante artikelen. Alles om jezelf, een party en een ruimte feestelijk aan te kleden’, zo vertelt Frans. Hij doet de feestwinkel en bijbehorende webwinkel, zij doet de zaak in bodyfashion and more. (lees verder onder de foto)

Arnhe Lowiessen (L) en Ton Driessen van DAT Reclame. Foto: Bas Driessen

Ongewoon

Het jaar begon goed maar de maatregelen rond het coronavirus drukten de stemming. ‘Wij zijn niet een reclamebedrijf dat snel de koers kan verzetten. De beursindustrie kwam plat te liggen en evenementen zijn allemaal geannuleerd. Dat zijn partijen waarmee wij veelal zaken doen. We komen niet direct in de problemen maar het groeiperspectief dat we beoogden kunnen we niet waarmaken’, legt Arnhe uit. ‘Gelukkig is onze focus op meerdere branches gestoeld dus konden we nog wel produceren. Bovendien hebben we de afgelopen tijd plannen opgesteld om producten te gaan maken voor particulieren zodat we ons breder kunnen profileren. Dat is een markt waar we eerder nooit naar hebben gekeken’, aldus Ton. Daarbij denken de twee aan interieuraankleding en full color productie. Het coronavirus legde ook de activiteiten voor de Feestwinkel plat. ‘We hebben geluk gehad dat carnaval nog wel kon doorgaan in februari. Het leek een topjaar te worden. Daardoor is het jaar niet helemaal verloren gegaan, maar geen Koningsdag, geen Bevrijdingsfeesten, geen Toppers, geen EK Voetbal, geen eindafsluiting op scholen, geen evenementen. Frans somt de thema’s op die niet doorgingen en waar normaliter veel klanten voor in zijn Feestwinkel komen. ‘Voor examenkandidaten was er dit jaar ook geen verrassing. De meesten wisten al veel eerder dat ze geslaagd waren, dus ook in dat thema viel het tegen’, zo constateert Frans. Ook op zijn webwinkel is het rustig. ‘Het is wel een voordeel dat ik daar de laatste tijd veel aandacht aan heb kunnen besteden. De webshop is weer helemaal up to date.’ Lia heeft bij Bodyfashion and More in de eerste weken wel een terugval gemerkt. ‘We werkten de eerste weken meer op afspraak met de klanten. Inmiddels is de versoepeling de reden dat het weer iets meer normaal is hoewel we nog niet in de oude situatie verkeren. We zijn met onze producten minder seizoensgebonden en minder trendgevoelig, dat scheelt ten opzichte van modezaken’, zegt Lia over de zaak waar vooral ondermode, nachtmode, beenmode en babycadeaus te vinden zijn. (lees verder onder de foto)

Frans van Beuningen kijkt in zijn Feestwinkel met vertrouwen naar de toekomst. Foto: Bas Driessen

Teams

Bij DAT Reclame zijn acht mensen werkzaam. ‘We verkeren in de omstandigheden dat onze medewerkers opvallend goed meedenken, zeker in deze periode. Het is geen probleem als iemand zijn of haar vakantie moet verzetten en onderling overleggen ze hoe taken kunnen worden afgestemd bij afwezigheid. Zonder dat wij daar tussen hoeven te komen.’ Ton knikt bevestigend op deze opmerking van Arnhe. ‘We zijn daar erg blij mee.’ In het team van de Van Beuningens is het niet anders. Carla, Jeanne, Antoinette, Lieke en Lara staan voor elkaar en voor de winkels paraat. ‘Er is nooit een onvertogen woord en er heerst een gezellige sfeer’, vertellen Lia en Frans.

Toekomst

‘We willen de productie verder opschalen en optimaliseren. Ons perspectief is om door te groeien’, antwoorden de mannen van het Leeuwense reclamebedrijf als we over de toekomst praten. Ze zijn lid van Verrassend Leeuwen en dat zorgt voor goede contacten met veel ondernemers. ‘We zijn erg content met de ondernemersvereniging. De lopende campagne trekt veel aandacht en de uitgedragen boodschap is heel positief. Alle ondernemers zitten in hetzelfde schuitje. Er is meer saamhorigheid ontstaan’, zo besluiten Ton en Arnhe. Lia en Frans van Beuningen maken zich geen zorgen over de toekomst. Zij investeerden pas als daarvoor voldoende middelen aanwezig waren. Daardoor hoefden zij zich niet in de schulden te steken. Ook zij ervaren de saamhorigheid onder de ondernemers. ‘We vinden het belangrijk om ons te verenigen als ondernemers. Er is een ondernemers-app waarmee we elkaar op de hoogte houden van allerlei actuele zaken. Er komt een herinrichting van de Zandstraat en daarin vervult de ondernemersvereniging een belangrijke rol. Bovendien staan we vierkant achter de opvallende campagne die nu wordt gevoerd’, aldus Lia.

Voor meer informatie over genoemde zaken kijkt u op: www.datreclame.nl www.vb-bodyfashion.nl www.feestwinkel.shop www.verrassendleeuwen.nl


Als eerst op de hoogte?
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en je bent als eerst op de hoogte van het laatste nieuws.