19-06-2020 6 minuten Rinie van Haren

Goed je te zien, fijn dat je ons helpt – deel 5

Door Rinie van Haren


Ondernemersvereniging Verrassend Leeuwen is de campagne 'Goed je te zien, fijn dat je ons helpt' gestart, waarbij enerzijds de enorme waardering wordt uitgesproken naar de consument die lokaal inkopen blijft doen en anderzijds een beeld geeft van een aantal ondernemers, hun vakgebied, specialisme en passie voor het vak. Bestuur en leden van Verrassend Leeuwen zijn trots op het variabele aanbod aan producten en diensten en het is zeker daarom dat alle leden deze campagne warm ondersteunen. Vandaag deel 5 van een wekelijkse serie interviews met een aantal gepassioneerde ondernemers zich dagelijks inzetten voor de consumenten van heel de regio.


Voorstellen


Deze week nemen we een kijkje bij Michel en Gaby van de Geer van de tweewielerspeciaalzaak Bike Totaal Van de Geer en bij Manon de Weijert van Karakter Bloemen. Beide zaken zijn gevestigd aan het Dorpsplein in Beneden-Leeuwen. Leeuwenaar Michel van de Geer heeft samen met zijn voorgangers al een rijke historie in tweewielers en aanverwante zaken opgebouwd. Hij is inmiddels de derde generatie en heeft ook de derde locatie in het dorp. Eerder was de zaak van zijn opa in de Zandstraat en van zijn vader aan het Dorpsplein waar nu Kruidvat is gevestigd. Michel en Gaby hebben hun huidige zaak aan de noordzijde van het centrale plein. Achter het Kruidvat heeft Michel nog een ruim magazijn. Of er nog een vierde generatie komt? ‘Onze jongens zijn nog te jong om nu al dergelijke keuzes te maken. We laten ze graag hun eigen keuze maken, daar is nog tijd genoeg voor. Ik moet zelf ook nog een flink aantal jaren werken’, lacht Michel. Heel anders is dat bij de jonge onderneming Karakter Bloemen. Nog maar ruim drie jaar geleden namen de Boven-Leeuwense Manon de Weijert en haar partner Bram Kist drie bloemenzaken over. Dit ondernemerspaar schrijft niet alleen de B van Bloemen met een hoofdletter maar dat lijkt ook te gelden voor de vestigingen die te vinden zijn in Beek-Ubbergen, Beuningen en Beneden-Leeuwen. Bram is ook eigenaar van Bloemengroothandel Bram B.V. in Bemmel (alweer die B) die ervoor zorgt dat naast de winkels van vele andere detaillisten ook zijn eigen winkels dagelijks worden voorzien van een verse, kleurrijke voorraad. (lees verder onder de foto)



Kimberly Vink en Manon de Weijert (R) helpen op deskundige wijze bij het samenstellen van de mooiste boeketten. (Marieke van Rossum ontbreekt op de foto). Fotografie: Bas Driessen


Open werkruimtes


Vanuit het winkelgedeelte in de tweewielerspeciaalzaak heb je direct zicht op een kleine werkplaats, vergelijk het met een restaurant met open keuken. Michel voert er met veel zorg onderhoud en reparaties uit. 'De techniek van een rijwiel is altijd al wel aan verandering onderhevig geweest maar de laatste jaren is een en ander wel in een stroomversnelling gekomen. Het elektrotechnische deel, het mechanische deel en de automatisering van de hedendaagse tweewielers hebben het vak een behoorlijke wending gegeven.’ Het beeld van de reparerende fietsenmaker in de winkel aan het Dorpsplein geeft een mooi kijkje in de keuken. Even zo ambachtelijk gaat het er aan toe in de bloemenspeciaalzaak Karakter even verderop. Ook daar kijk je in de werkruimte waar prachtige boeketten, stralende bruidsstukken en stemmige grafstukken worden samengesteld. Manon vertelt: ‘Wij kunnen aan elke wens voldoen en richten ons daarbij graag op de exclusiviteit in de bloemenmarkt. Ons voordeel is dat we zelf een groothandel hebben dus kunnen we snel handelen, dat is echt een meerwaarde voor onze winkels.’ Manon is helemaal op haar plek in de bloemenzaak en is voornamelijk in Beneden-Leeuwen te vinden. Of er verschillen zijn tussen de drie winkels? ‘Qua assortiment, uitstraling en mogelijkheden zijn er geen verschillen, wel qua grootte.’


Teams


Michel en Gaby runnen samen hun tweewielerzaak die is aangesloten bij de landelijke BikeTotaal-formule, samen met nog 149 Nederlandse ondernemers. Fietsplezier door service, kwaliteit en vakmanschap, zo draagt die formule uit. Dat zie je zeker ook terug bij Van de Geer, waar Gaby zich vooral met de verkoop bezighoudt van zowel nieuwe als gebruikte fietsen en Michel met onderhoud, reparatie en ondersteunende verkoop. ‘In de zomerdag is het soms wel te druk, maar als ik daar een medewerker voor aanneem, heb ik in het winterseizoen niet voldoende werk’, zo concludeert Michel. Als je de hele dag als echtpaar met elkaar werkt, waar praat je thuis dan nog over? ‘De fiets is ook thuis wel eens onderwerp van gesprek maar vooral het gezin staat dan voorop.’ Bij Manon en Bram van Karakter Bloemen redden ze het niet met z’n tweeën. ‘Hier in Beneden-Leeuwen bestaat het team uit Kimberly Vink en Marieke van Rossum en mijzelf. Vergeet hen vooral niet te vermelden want we zijn erg blij met ze. Ze zijn er allebei vanaf het begin, Kimberly begon als stagiaire en werkt nu als vaste medewerker. Voor mij zijn ze gelijkwaardig.’ (lees verder onder de foto)



Michel van de Geer staat voor service, kwaliteit en vakmanschap op het gebied van tweewielers. Fotografie Bas Driessen


Gedreven


Met het uitbreken van het coronavirus riep Michel veel klanten op om juist nu de fiets aan te bieden voor onderhoud en reparatie. ‘Zo hoopte ik die eerste weken in te vullen, maar we hebben het sowieso razend druk gehad. Fietsen was zo’n beetje het enige wat mensen nog konden doen in hun vrije tijd en bovendien hebben we een geweldig mooi seizoen gehad met boventallige zonne-uren, dus prachtig fietsweer.’ Op dat moment legt Gaby aan de telefoon uit dat een onderdeel uit China niet kan worden geleverd en een klant liefst 15 weken op zijn fiets moet wachten. Er wordt een prima vervangend model aangeboden om die tijd te overbruggen en de klant is tevreden. Juist om dit soort voorbeelden is de Leeuwense zaak al diverse malen bekroond met de Beste Service Review Bokaal. Michel is naast zijn beroepsmatige invulling als fietsenmaker al even gedreven als lid van de vrijwillige brandweer. Dat klinkt wellicht wat vrijblijvend maar is dat geenszins. ‘Als er een noodoproep is moet je er direct voor gaan. We hebben een gezellige groep en zijn goed op elkaar ingespeeld. We zijn overigens dringend op zoek naar nieuwe vrijwilligers, dat mag je best vermelden’, werft Michel. Hoe gaat dat als Michel een klant helpt in de winkel en er komt een noodoproep? ‘Ik merk dat een klant daar altijd begrip voor heeft. Ik leg het ook altijd zo uit: als er iets met jou zou zijn en je dringend om hulp verlegen zit, wil je ook zo snel mogelijk dat er hulp komt. Dan is er al snel het besef dat je je inzet voor de medemens en is er meteen begrip.’
Bij Karakter Bloemen houdt Manon tijdens ons gesprek voortdurend een oog op de winkelvloer. De coronaperiode heeft niet gezorgd voor een terugval maar de afstandelijkheid voelt onnatuurlijk. ‘Voor die tijd ging je samen met de klant langs de bloemen om met elkaar een mooi boeket samen te stellen. Nu sta je op een noodzakelijke afstand naar de verschillende bloemen te wijzen terwijl de klant ze bij elkaar pakt en er vervolgens een mooi boeket van wordt gemaakt. Voor mij mag het snel voorbij zijn.’ Daarin vindt ze ongetwijfeld veel medestanders. Haar betrokkenheid bij de bloemenspeciaalzaak is groot en ze weet precies wat er speelt. Bram, die al zijn hele leven in de bloemenhandel werkt, komt juist weer een verse levering bezorgen en mengt zich in het gesprek. ‘We willen vooral de consumenten op hun wenken en wensen bedienen. Presentatie is daarbij heel belangrijk. Met de show ben je al op de helft’. Ze zijn nuchter, tonen doorzettingsvermogen en stralen vakbekwaamheid uit. Met het draaiend houden van drie winkels, een groothandel en een 18 maanden oude dochter heeft dit jonge stel heel wat ballen in de lucht te houden en dat gaat ze prima af.


Verrassende campagne


‘De ondernemersvereniging voert een opvallende campagne. Je kunt er haast niet omheen’, lacht Michel. ‘Ik heb veel waardering voor de mensen die daar tijd en energie in steken. Het versterkt elkaar.’ Ook Manon de Weijert staat vierkant achter de campagne. We hebben regelmatig contact met andere ondernemers, zeker met de jongere generatie. We hanteren de gunfactor en doen onze boodschappen bij elkaar.’ Over het Dorpsplein is ze duidelijk. ‘De Aldi is een echte publiekstrekker in het centrum maar het mag wel wat gezelliger worden op het plein. Met wat meer boetiekjes en terrasjes. Dan gaan mensen ook wat meer funshoppen. Want shoppen en een terrasje pikken is tegenwoordig onlosmakelijk met elkaar verbonden’, zo menen Manon en Bram.


Voor meer informatie over bovenstaande bedrijven kijk je op:
www.karakter-bloemen.nl
www.vandegeer.biketotaal.nl
www.verrassendleeuwen.nl




Als eerst op de hoogte?
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en je bent als eerst op de hoogte van het laatste nieuws.