26-06-2020 7 min. Rinie van Haren

Goed je te zien, fijn dat je ons helpt – deel 6

Door Rinie van Haren

Ondernemersvereniging Verrassend Leeuwen is de campagne 'Goed je te zien, fijn dat je ons helpt' gestart, waarbij enerzijds de enorme waardering wordt uitgesproken naar de consument die lokaal inkopen blijft doen en anderzijds een beeld geeft van een aantal ondernemers, hun vakgebied, specialisme en passie voor het vak. Bestuur en leden van Verrassend Leeuwen zijn trots op het variabele aanbod aan producten en diensten en het is zeker daarom dat alle leden deze campagne warm ondersteunen. Vandaag deel 6 van een wekelijkse serie interviews met een aantal gepassioneerde ondernemers zich dagelijks inzetten voor de consumenten van heel de regio.

Voorstellen

Deze week brengen we een bezoek aan Patricia Klarenbeek van Ruisseau Claire en Ronald Romijnders van Profile Romijnders Tweewielerspecialist. Het interview met Ronald vindt plaats in de werkplaats, het gedeelte van de zaak waar de techniek een hoofdrol speelt. Overzichtelijk en bijna smetteloos hangt het uitgebreide assortiment aan gereedschappen voorbeeldig gesorteerd tegen de wanden van de keurige werkplaats. Hieruit kun je gerust al opmaken hoe nauwkeurig en netjes hier wordt gewerkt aan de rijwielen die hier voor onderhoud en reparatie worden behandeld. De open werkplaats is vanuit de winkel in te kijken en maakt zo op ambachtelijke wijze verbinding met de verkoopruimte. Ronald Romijnders is de derde generatie fietsenmakers. ‘Opa Henk is met een rijwielzaak begonnen in de Dijkstraat nabij het kruispunt, achter kapsalon Henk van Kessel. In 1953 vestigde hij zich in de Wielstraat, op de plek waar ook nu nog altijd de tweewielerzaak is te vinden. Naast fietsen en aanverwante artikelen konden er in die tijd ook huishoudelijke artikelen worden gekocht. Later nam vader Tonie de winkel en werkplaats over en werd er ook handel gedreven in bromfietsen. Ronald is vanaf de schoolbanken terecht gekomen in het bedrijf van zijn vader en richt zich heden ten dage vooral op fietsen en elektrische fietsen van gerenommeerde merken. Patricia Klarenbeek wist ook al op jonge leeftijd dat zij kapster wilde worden. ‘Ik heb na de mavo en havo de kappersopleiding gevolgd en alle benodigde papieren gehaald. Ik startte mijn loopbaan bij de toenmalige kapsalon van Saskia Verbruggen en nam die na 4 jaar over. Een tante bedacht een vrije vertaling van mijn achternaam en zo kwam er Ruisseau Claire op de gevel te staan.’ In het 23-jarige bestaan is de zaak drie keer verhuisd, maar is wel steeds in dezelfde galerij gebleven. Op de huidige locatie bevindt zich een fraai ingerichte kapsalon met een frisse uitstraling die niet alleen de directe omgeving bedient, maar naast de gemeente West Maas en Waal en Druten ook een flink stuk Betuwe. ‘We hebben een grote en vooral heel trouwe klantenkring .’

Ondernemend

Ronald relativeert de ontwikkelingen in zijn vakgebied en constateert dat prijsvechters de markt niet positief beïnvloeden. ‘De wereld is tegenwoordig zo groot als je woonkamer. Er is geen beschermende status. Wij gaan uit van onze eigen kracht en werken met gerenommeerde merken. Dat betekent dat er bij een rijwiel dat hier is gekocht tot in lengte van dagen onderdelen te verkrijgen zijn. We nemen de tijd voor onze klanten, ook als het wat drukker is. Iedereen kan rekenen op de volle aandacht en deskundige informatie en adviezen. Daarmee bereik je op termijn meer dan wanneer je alleen voor de goedkoopste aankoop gaat’, zo ervaart Ronald. Bij Ruisseau Claire betekent kwaliteit het mooie uit de mens halen. ‘We willen ontzorging bieden. Natuurlijk heeft de klant het eindoordeel maar we willen graag meedenken en mogelijkheden voorstellen.’ Patricia is een doortastende en zelfverzekerde ondernemer die graag de lijnen uitzet. Dat past haar zonder dat ze zelf een hoofdrol wil vervullen. (lees verder onder de foto)

V.l.n.r. Hans, Erica en Ronald van het verkoopteam van Profile Romijnders in Beneden-Leeuwen. Fotografie Bas Driessen

Teams

In de werkplaats van Profile Romijnders zijn Hans, Willy en Rob dagelijks bezig om reparaties uit te voeren en onderhoud te plegen. Ton maakt ook deel uit van de technische groep maar is helaas door ziekte al een tijd afwezig. Het verkoopteam bestaat uit Erica en Ronald waarbij Hans zonodig bijspringt. Ronald is op alle fronten inzetbaar en houdt zich met de bedrijfsvoering bezig, waarbij de formule Profile – waar Romijnders al bijna 25 jaar bij is aangesloten - ondersteunend werkt. Het team is uiteindelijk de belangrijkste schakel. ‘Met elkaar zetten we ons dagelijks in voor een persoonlijke benadering. Met de juiste adviezen en deskundige inzichten willen we vooral denken in oplossingen.’ En er is weer een overeenkomst tussen de beide zaken die we deze week belichten want ook bij kapsalon Ruisseau Claire is het team van medewerkers de belangrijkste spil. Edith, Sannah, Cheline, Evelien, Lysa, Freek en Patricia zijn dagelijks in de weer om de mooiste kapsels en de beste verzorging te bieden. ‘Ik beschouw ons team als een sportteam. Niet iedereen vervult dezelfde rol. De een is aanvallend sterk, de ander verdedigend. Hier is dat net zo. Ieder heeft zijn en haar eigen talenten die ik probeer verder uit te vergroten. Het is nooit saai in ons team, we inspireren elkaar voortdurend.’

Scholing

Ad hoc oplossingen en alternatieven bieden noemt Ronald als definitie voor zijn service. ‘De ontstane crisis heeft ons doen nadenken. We kenden al de haal- en brengservice en die is de laatste maanden sterk uitgebreid.’ Hoe je onderscheidend kunt zijn? ‘Door volledige affiniteit te hebben met de fiets, dienstverlenend te zijn naar de consument en zorgen voor regelmatige scholing. Onze branche is onophoudelijk in beweging en dan is training en kennis onontbeerlijk.’ In de afgelopen maanden was het voor kapsalons erg spannend. De deuren bleven 7 weken gesloten. ‘Ook wij hebben evenals al die andere kapsalons en de horeca de eerste weken vooral onderhoud gedaan met het team maar de overige weken zijn we juist dagelijks bezig geweest met online trainingen en voor wat betreft de vaktechnieken hebben we geoefend op oefendummies en volop aan brainstormen gedaan. Natuurlijk kwamen er daarbij luchtkastelen voorbij maar dat is niet vergeefs. Eén helder moment kan al voor een nieuw creatief idee zorgen.’ En toen werd het 11 mei en mochten de deuren weer open met inachtneming van veel nieuwe regels. Op een poster bij de ingang staat te lezen: ‘Voel je meer dan welkom. Met een paar huisregels maken we het zo gezellig mogelijk.’ En daarmee wil Ruisseau de klant op zijn en haar gemak stellen en de nieuw ontstane afstandelijkheid ontkrachten. (lees verder onder de foto)

Patricia Klarenbeek en haar team staan u graag in raad en daad bij voor een verzorgd kapsel. Fotografie Bas Driessen

Uitdagingen

De periode rond het coronavirus heeft op de tweewielerzaak weinig invloed gehad. Natuurlijk worden de richtlijnen van het RIVM nauwkeurig opgevolgd maar verder is de zaak voortdurend draaiende gehouden. ‘Fietsen was in de afgelopen periode gewoon mogelijk en voor velen een vervangende vrijetijdsbesteding na alle afgelastingen. We hebben veel werk gehad,’ zo legt Ronald uit. ‘Verkoop op afspraak deden we altijd al wel een beetje maar sinds de coronacrisis is dat flink toegenomen. En eigenlijk hebben we daar goede ervaringen mee opgedaan. We kunnen door afspraken te maken veel beter plannen. Ik denk ook wel dat er in de toekomst meer gebruik van zal worden gemaakt.’ Patricia heeft met haar team de dag van heropening goed voorbereid. Afspraken werden zorgvuldig gepland, werkplekken waren al ruim ingericht en alle noodzakelijke maatregelen werden behoedzaam gehanteerd. ‘We hebben met z’n allen het werk van 4,5 week verzet in slechts twee weken’, vertelt ze lachend. ‘Dat is een groot compliment aan alle medewerkers die zich tot het uiterste hebben ingezet. We zijn heel professioneel van start gegaan.’

Ambities

‘We hebben niet de noodzaak om elk jaar te groeien. We vinden het belangrijker om ons blijvend te optimaliseren. We bekijken zorgvuldig onze kansen voor de toekomst en stemmen daar onze ambities op af. Wel zou ik het toejuichen als meer jongeren zich gaan interesseren voor techniek in het algemeen en voor fietstechnieken in het bijzonder. Het vak heeft dringend behoefte aan jonge vakmensen die zich willen gaan richten op dit mooie vak.’ En voor wat betreft de collectieve ambities van ondernemersvereniging Verrassend Leeuwen is Ronald blij met de huidige campagne. ‘Het dorp leeft op en de saamhorigheid wordt versterkt. Wij dragen graag bij aan het sociaal maatschappelijk belang zodat de leefbaarheid blijft gehandhaafd.’ De ambities van Patricia daarentegen gaan wat verder. ‘Kapsalon Ruisseau Claire is nooit echt af.’ Dat is een opmerking met een open einde, maar ze laat weten altijd wel ambities te hebben. Haar contact met overige ondernemers is groot omdat ze al haar boodschappen lokaal doet. ‘Ik ben erg principieel en praktisch ingesteld.’ En daarmee is meteen ook duidelijk gemaakt hoe belangrijk zij de campagne van Verrassend Leeuwen vindt. ‘De campagne versterkt niet alleen de saamhorigheid onder de winkeliers maar betrekt ook de consumenten bij de actie.’

Wil je meer weten over de genoemde ondernemingen in dit artikel, kijk dan op: www.ruisseauclaire.nl www.profileromijnders.nl www.verrassendleeuwen.nl


Als eerst op de hoogte?
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en je bent als eerst op de hoogte van het laatste nieuws.