03-07-2020 6 min. Rinie van Haren

Goed je te zien, fijn dat je ons helpt - deel 7

Door Rinie van Haren

Ondernemersvereniging Verrassend Leeuwen is de campagne 'Goed je te zien, fijn dat je ons helpt' gestart, waarbij enerzijds de enorme waardering wordt uitgesproken naar de consument die lokaal inkopen blijft doen en anderzijds een beeld geeft van een aantal ondernemers, hun vakgebied, specialisme en passie voor het vak. Bestuur en leden van Verrassend Leeuwen zijn trots op het variabele aanbod aan producten en diensten en het is zeker daarom dat alle leden deze campagne warm ondersteunen. Vandaag deel 7 van een wekelijkse serie interviews met een aantal gepassioneerde ondernemers zich dagelijks inzetten voor de consumenten van heel de regio.

Voorstellen

Deze week namen we een kijkje in het historische pand van Janine Mode en spraken we met de eigenaren Janine en Bram en gingen we naar JM Juweliers waar we in gesprek gingen met Judith. Het is al vroeg hoogzomer en de airco zorgt voor een aangename temperatuur in het historische pand van Janine en Bram. Enkele authentieke winkelelementen zijn bewaard gebleven, verder is de winkel een fraai ingerichte damesmodezaak die inmiddels alweer vier jaar geleden is geopend. Janine heeft al haar hele werkzame leven in de mode doorgebracht. Bram was werkzaam in de horeca: ‘Ik koesterde altijd al de wens om een eigen zaak te beginnen in ons eigen pand waarin op dat moment Feestwinkel van Beuningen was gevestigd.’ Toen Lia en Frans bekend maakten hun Feestwinkel te verhuizen naar de overkant van de Zandstraat, kwam de droom van Janine en Bram dichterbij. Janine nam de verkoop voor haar rekening en Bram deed vooral het management en de werkzaamheden achter de schermen. De inkoop deden ze samen en het was hard werken. Janine lacht als ze eraan terugdenkt: ‘We stonden vaak nog tot laat in de avond uit te pakken.’ Aan de westelijke kant van het winkelgebied wordt JM Juweliers al sinds 6,5 jaar door Judith gerund. Ze is opgegroeid in de handel van goud, zilver en horloges. Haar vader importeerde en exporteerde klokken en horloges. Judith wilde naar de hotelschool maar het liep anders. Haar vader vroeg haar om hem te komen helpen en zo rolde ze toch in het juweliersvak. Ze leerde handel te bedrijven in de waardevolle edelmetalen en had tientallen jaren een juwelierszaak in resp. Rotterdam en Dordrecht. Toen tijdens de economische crisis rond 2010 het winkelaanbod in het centrum van Dordrecht achteruit holde, keek ze rond of ze ergens anders een nieuwe start kon maken. ‘Ik had nog nooit van Beneden-Leeuwen gehoord en ik was er dus ook nog nooit geweest. Er was een mogelijkheid om me hier te vestigen omdat er een andere juwelier ging stoppen. Ik liep door het dorp en het voelde meteen goed.’ In het najaar van 2013 opende JM Juweliers haar deuren. (lees verder onder de foto)

*Lonneke en Judith [R] zijn trots op de vernieuwde inrichting die een professionele uitstraling heeft. Foto: Bas Driessen Fotografie *

Service en kwaliteit

Elke zaak wil service en kwaliteit bieden, maar toch is er veel onderscheid. Waarin uit zich dat bij Janine Mode? ‘We hebben een breed aanbod voor drie generaties. We kennen de behoeftes van ons winkelend publiek en weten waarop we moeten letten bij de inkoop. We kopen kritisch in en letten daarbij vooral op de pasvorm, de kwaliteit en of het eerlijke producten zijn. De leveranciers waar we mee werken leveren vertrouwde merken’, legt Janine uit. Bram vult aan: ‘We willen graag zo verantwoord mogelijk ondernemen. We bezoeken groothandels, gaan naar beurzen, ook over de grenzen.’ De collecties van de verschillende merken bepalen mede het modebeeld. ‘Ook al zijn er al verschillende modezaken in het dorp, je kunt echt het verschil maken’, zo is de overtuiging van Janine. ‘Daarnaast versterk je ook elkaar in het winkelgebied.’ Judith is heel stellig in haar opvatting van service. ‘Bij de belangstelling voor een sieraad of horloge is een goed advies heel belangrijk. Een sieraad krijgt na de aankoop vaak een emotionele waarde, daar moet je zorgvuldig in adviseren. De persoonlijke beleving is essentieel, dat moet je als verkoper goed aanvoelen. Een sieraad of horloge wordt heel vaak gegeven bij een feestelijke gelegenheid. Maar we adviseren en ontwerpen ook bij gedenksieraden, dan kom je meteen in een andere sfeer met soms emotionele verhalen. Betrokkenheid staat bij ons hoog in het vaandel en vinden het erg belangrijk om met onze klanten mee te denken.

Teams

Zoals bij veel winkels en ondernemingen is ook bij Janine Mode een team van medewerkers actief betrokken. Mieke, Duba en Gonny kom je vooral tegen op de winkelvloer waar zij Janine assisteren bij de verkoop en presentatie. Lotte heeft samen met Bram diverse facilitaire zaken en springt daarnaast bij in de winkel. De medewerksters zijn gedreven en bezitten veel kennis van mode en van de collecties zodat zij adequaat kunnen adviseren en helpen. Hoe is het voor Bram en Janine als zij met hun kinderen aan tafel zitten? ‘We praten over gebeurtenissen op school maar er kan zomaar tussendoor nog even worden gezegd tegen elkaar dat dat ene witte bloesje morgen nog bijbesteld moet worden’, lacht Janine. ‘We hebben op tijd aandacht voor het gezin en ons werk. Het verstoort elkaar niet maar dat moet je wel leren.’ Judith werkt samen met Lonneke Reuser, de medewerkster die haar steun en toeverlaat is in de winkel. Ze is al 20 jaar verbonden aan het juweliersvak en daardoor een vertrouwd gezicht voor de grote klantenkring. (lees verder onder de foto)

Janine en Bram poseren voor de historische vitrinekasten die de damesmodezaak sieren. Foto: Bas Driessen Fotografie

Ontwikkelingen

Opeens is er een virus. Wat doet een ondernemer in zo’n periode? Bram vertelt: ‘We zijn een webshop gestart als een verlengstuk van onze etalage. Het invullen van zo’n webshop is een tijdrovende zaak en we hebben er met ons hele team aan gewerkt.’ Ook voor de winkel betekende die periode een andere invulling. Janine vertelt daarover: ‘Naast de reguliere openingstijden deden we ook verkoop op afspraak. Dat was in het begin best spannend. We hebben gelukkig hele goede verstandhoudingen met onze leveranciers die echt bereid waren mee te denken. Door met elkaar goede afspraken te maken zijn we de periode goed doorgekomen.’ Voor Judith betekende de coronaperiode het naar voren halen van een geplande verbouwing. ‘De zaak was toe aan een compleet nieuwe look, zodat de collecties weer up-to-date gepresenteerd kunnen worden. Het is een heel gek jaar voor ons. Het jaar begon eerst met een ramkraak en in maart het coronavirus, waardoor we even onze winkel moesten sluiten.’

Ambities

Voor Janine en Bram ligt de lat hoog. Er staat een grote uitbreiding op stapel. De winkel is in zijn oorspronkelijke vorm al uitgebreid door een toog die toegang biedt tot een tweede gedeelte. Maar de grootste uitbreiding zal toch de voormalige harmoniezaal en bioscoop zijn. ‘Er gaan geruchten in het dorp dat we naast damesmode ook herenmode gaan aanbieden maar dat is niet waar. We gaan de damesmodezaak uitbreiden en betrekken daarbij het historische pand hiernaast.’ Bram vertelt over hoe het pand er van buiten en van binnen uit komt te zien, maar daar komen we later dit jaar uitgebreid op terug. Toekomstplannen hoeven zeker niet alleen maar te zijn dat je wilt groeien of uitbreiden. De ambities van Judith zijn vooral gericht op vernieuwingen en het up-to-date blijven binnen de branche. Uiteraard wordt er veel aandacht besteed aan het uitvoeren van de reparaties.

Verrassend

Naast hun lidmaatschap is Bram ook bestuurslid van Stichting Ondernemend Beneden-Leeuwen. Hij is blij dat zoveel ondernemers zo eensgezind zijn aangesloten bij de huidige campagne. ‘Het versterkt de positie van ons winkelcentrum en daardoor ook de positie van elke ondernemer.’ Janine vult aan: ‘We hebben vooral een heel gevarieerd winkelaanbod en veel mooie winkels waar je gratis kunt parkeren. Dat is een sterk punt.’ Ook Judith is lovend over de campagne waarmee de ondernemers in de spotlights worden gezet. Ze heeft ook een advies voor alle ondernemers. ‘Ik ben een groot voorstander van gezamenlijke openingstijden. Dat zou veel meer duidelijkheid scheppen voor onze consumenten. Ik hoop dat dat nog eens gaat lukken en dat alle neuzen dezelfde richting op staan.’

Voor meer informatie over de genoemde zaken kijk je op: www.jmjuweliers.nl www.janinemode.nl (ook voor de webshop) www.verrassendleeuwen.nl


Als eerst op de hoogte?
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en je bent als eerst op de hoogte van het laatste nieuws.