10-07-2020 6 min. Rinie van Haren

Goed je te zien, fijn dat je ons helpt – deel 8

Door Rinie van Haren

Ondernemersvereniging Verrassend Leeuwen is de campagne 'Goed je te zien, fijn dat je ons helpt' gestart, waarbij enerzijds de enorme waardering wordt uitgesproken naar de consument die lokaal inkopen blijft doen en anderzijds een beeld geeft van een aantal ondernemers, hun vakgebied, specialisme en passie voor het vak. Bestuur en leden van Verrassend Leeuwen zijn trots op het variabele aanbod aan producten en diensten en het is zeker daarom dat alle leden deze campagne warm ondersteunen. Vandaag deel 8 van een wekelijkse serie interviews met een aantal gepassioneerde ondernemers zich dagelijks inzetten voor de consumenten van heel de regio.

Voorstellen

Deze week brachten we een bezoek aan Optiek van Tiem waar we in gesprek kwamen met eigenaar Paul Heijnekamp en ontmoetten we Jan-Pieter Verwoert, hij is filiaalmanager bij Welcom bij Van Wolfswinkel. Op de toonbank bij Van Tiem Optiek staat een royale schaal met beschuit met roze muisjes. De kersverse vader straalt als hij vertelt over de geboorte van hun tweede dochter en laat zich wel ontvallen dat de nachten nog erg onrustig zijn. De combinatie van het gezin met het ondernemerschap van de optiekzaak kosten nu even veel energie. De in Kesteren geboren Paul [39] woont met zijn gezin in Wageningen en is in het verleden door zijn buurman in de optische wereld beland. Na het volgen van de optiekopleiding heeft hij in diverse optiekzaken gewerkt. In 2014 werd hij getipt over de Leeuwense optiek die ter overname werd aangeboden en op een zondag tuurde Paul door de etalage naar binnen. ‘Ik had er meteen een goed gevoel bij. In september 2014 ben ik hier gestart en voel me er nog altijd prima bij.’ Een nieuwkomer in het winkelgebied van Beneden-Leeuwen is Welcom bij Van Wolfswinkel die toch alweer een jaar actief is als telecomspecialist aan het Dorpsplein. De overname is vrij onopvallend verlopen. We hebben er geen groot feest van gemaakt. Nu de fundering wat vaster onder de voeten ligt is de tijd rijp voor het werken aan naamsbekendheid. Daarom heeft Van Wolfswinkel zich aangesloten bij de ondernemersvereniging. Niels van Wolfswinkel is eigenaar van filialen in Veenendaal, Elst, Opheusden en Beneden-Leeuwen, die allemaal de formule Welcombij voeren. De ambitieuze filiaalmanager Jan-Pieter is pas 21 jaar en heeft al 6 jaar ervaring. ‘Ik volgde de opleiding Commerciële Economie maar ben pas echt leergierig in de praktijk. Momenteel volg ik nog een deeltijdopleiding Online Marketing Sales bij de HAN en daarnaast dus deze fulltime baan.’ (lees verder onder de foto)

Opticien Paul Heijnekamp is inmiddels voor een grote klantenkring een vertrouwd gezicht en verkoopt met hart en ziel goed zicht. Foto: Bas Driessen Fotografie

Keuze voor Beneden-Leeuwen

Paul is nu 6,5 jaar verbonden aan Optiek Van Tiem en gebruikt alle opgedane ervaringen om vooral eerlijke adviezen te geven. Op de vraag wat Paul nu voor beroep zou hebben als hij geen opticien zou zijn geworden denkt hij even na. ‘Er was geen tweede keus. Ik heb altijd opticien willen worden. Maar als ik nu niet hier zou werken zou ik waarschijnlijk iets technisch doen. Iets met mijn handen maken, iets functioneels.’ Hij is vooral erg tevreden met zijn huidige beroep en legt de lat hoog. ‘Ik verkoop liever geen bril dan dat ik na aandringen een koop heb gerealiseerd die achteraf niet goed voelt. Ik investeer liever in de lange termijn. Kwaliteit bieden is voor mij: goed zicht verkopen. Werken met gerenommeerde merken zodat je die kwaliteit blijvend kunt bieden. En daarop volgend een goede service bieden. Na een kleine reparatie maakte ik een wegwerpgebaar toen een klant vroeg hoeveel die reparatie kostte. Zo wordt je nooit rijk, liet die klant weten. Net even dat stukje meer bieden en de klant blij verrassen, dat is voor mij de toegevoegde waarde die ik graag aanbied.’ Voor Jan-Pieter was er ook geen tweede keus. Al op z’n vijftiende werkte hij voor Niels. Wat kwaliteit voor hem betekent? Dat is het werken met vooraanstaande providers, goede producten en eerlijke diensten. ‘Wij zijn geen dozenschuivers. Als we een mobieltje verkopen zetten we graag je data over, zorgen we voor de gewenste instellingen en maken je simkaart op maat. De klant verlaat met een compleet werkend toestel onze winkel en mocht er toch nog iets niet duidelijk zijn, helpen we je graag verder. We zijn pas blij als jij dat ook bent.’ Jan-Pieter noemt verder een hoesje als voorbeeld. ‘Wij vinden dat een hoesje meerdere jaren mee moet kunnen gaan. Er zijn veel variaties en vooral goedkope varianten op de markt, maar wij kiezen voor kwaliteit.’

Teus Baten en Jan-Pieter Verwoert [R] staan u met hun team graag deskundig te woord op het gebied van internet, TV en bellen. Foto: Bas Driessen Fotografie.

Teams

Geen team bij Van Tiem. Paul is de enige die werkzaam is in de Optiek. ‘Ik ben eigenlijk wel blij dat ik geen personeel heb, zeker in de afgelopen onzekere periode. De zaak was beperkt open en de werkzaamheden beperkten zich tot servicegerichte activiteiten. Ik mocht geen oogmetingen verrichten. Ik werk meer dan ooit op afspraak en zelfs als het druk is in de zaak vraag ik nog wel eens of iemand wellicht liever op afspraak wil terugkomen. En daar is veel begrip voor.’ Er zijn bovendien voldoende veiligheidsmaatregelen genomen om op veilige wijze te kunnen werken en ook de zaak te kunnen bezoeken. Het jonge en energieke team bij telecomzaak Van Wolfswinkel bestaat naast Jan-Pieter uit Teus, Wouter en Gerard. Eigenaar Niels van Wolfswinkel - al 12 jaar verbonden aan het telecombedrijf - bezoekt regelmatig het Leeuwense filiaal en vervangt nog wel eens een medewerker die vakantie opneemt. Jan-Pieter: ‘Ik vind het erg boeiend dat ik me naast de verkoop ook bezighoud met het managen van het filiaal.’ Elke branche heeft zo zijn eigen ervaring met de afgelopen periode. Voor Welcom bij Van Wolfswinkel was het juist drukker in de eerste weken van de uitbraak van het virus. ‘Wij richten ons om communicatie en laat dat nu juist hetgene zijn waar veel behoefte aan was. Er kwam meer aandacht voor beeldbellen, thuiswerken en thuis studeren betekent dat er een goede wifi-verbinding moest zijn dus de vraag naar routers steeg.’ Ook hier hangen de zogenaamde kuchschermen en biedt de zaak voldoende ruimte om de anderhalve meter in acht te nemen.

Ambities

Van Tiem Optiek is in de 35 jaar van zijn bestaan altijd prima met de tijd meegegaan. ‘Er zijn zeker nog wensen voor de toekomst. Ons vak heeft raakvlakken op medisch, technisch en modieus gebied. Vooral op medisch gebied zou ik nog wat meer willen betekenen voor onze klanten. Het valt mij op dat mensen soms na een bezoek aan een oogspecialist met veel vragen blijven zitten. Mijn kennis is groot maar ik ben geen arts. Ik kan wel veel uitleg geven. Ik zou op dat gebied in de toekomst graag een samenwerking aangaan met een optometrist, die de gezondheid van ogen kan onderzoeken en oogziektes kan opsporen. Dus groeien in de kwaliteit van oogzorg. Ook een vernieuwing van deze zaak sluit ik op termijn niet uit. Wensen blijven er altijd.’ Voor de formule Welcombij is uitbreiding van filialen een voortdurende ambitie. Voor Niels van Wolfswinkel is uitbreiding van zijn keten zeker ook een mogelijkheid. En ook Jan-Pieter heeft zijn ambities. ‘We merken een groeiende behoefte aan zakelijke vaste telefonie. Een ZZP-er heeft vaak zijn mobiel nummer op zijn bedrijfswagen, maar in vakantietijd is er niets geregeld zodat hij veel telefoonverkeer heeft. Daar kunnen wij passende oplossingen voor aanbieden door het gebruik van een algemeen zakelijk nummer, zodat zaken en privé beter gescheiden zijn.’ Het is nog wat onbekend maar ook de laptopservice is een groeiend onderdeel. Niet alleen de verkoop maar ook voor reparaties en hulp bij softwareproblemen.

Campagne

Zowel Paul als Jan-Pieter zijn blij met de huidige campagne die door Verrassend Leeuwen is opgezet. Paul zegt hierover: ‘Het principe van met elkaar ondernemen versterkt ieder zijn positie. We hebben hier een prachtig aanbod aan veel mooie en gevarieerde winkels. Deze campagne brengt dat goed tot uiting.’ Voor Jan-Pieter betekent de campagne een versterking van de naamsbekendheid. ‘Het collectief is belangrijk en voor ons als nieuwkomer is het goed om je te laten zien.’


Als eerst op de hoogte?
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en je bent als eerst op de hoogte van het laatste nieuws.