17-07-2020 7 min. Rinie van Haren

Goed je te zien, fijn dat je ons helpt – deel 9

Door Rinie van Haren

Ondernemersvereniging Verrassend Leeuwen is de campagne 'Goed je te zien, fijn dat je ons helpt' gestart, waarbij enerzijds de enorme waardering wordt uitgesproken naar de consument die lokaal inkopen blijft doen en anderzijds een beeld geeft van een aantal ondernemers, hun vakgebied, specialisme en passie voor het vak. Bestuur en leden van Verrassend Leeuwen zijn trots op het variabele aanbod aan producten en diensten en het is zeker daarom dat alle leden deze campagne warm ondersteunen. Vandaag deel 9 van een wekelijkse serie interviews met een aantal gepassioneerde ondernemers zich dagelijks inzetten voor de consumenten van heel de regio.

Voorstellen

We ontmoeten deze week Berry de Gram van decoratiezaak De Sfeermolen en Tim van Sommeren van Eyewish Opticiens. Berry is samen met haar man Herman de Gram sinds enkele maanden de nieuwe eigenaar van het winkelpand en woonhuis bij de markante stellingmolen. Het is wellicht de mooist denkbare plek voor hun prachtige collectie regentonnen en wijnvaten waarmee zij al bijna 10 jaar handel bedrijven en die een nostalgisch plaatje compleet maakt. ‘Dat is ook de oorsprong van ons bedrijf GTC dat in Meteren is gestart. Herman was internationaal vrachtwagenchauffeur en ik was huisvrouw en zorgde voor onze twee kinderen. Onze grote woonboerderij bood ruimte voor regentonnen, die begon als een hobby en door de jaren heen een drukke onderneming is geworden. De volgende stap was een winkel in landelijke woon- en tuindecoraties in Meteren,’ zo legt Berry de start van hun onderneming uit. Tim van Sommeren [43] is al sinds 2008 verbonden aan de optiekzaak, die toen nog de naam ’t Oogpunt op de gevel had staan en aan de andere kant van de Zandstraat was gevestigd. Later werd het pand aan de oneven zijde van de Zandstraat betrokken en in 2012 werd de Leeuwense optiekzaak verbonden aan de landelijke formule Eyewish en werd Tim er bedrijfsleider. ‘Die formule met een landelijke dekking (260 zaken) zorgt voor eenheid in de uitstraling en beleid en geeft ondersteuning bij marketing. Verder moeten we het vooral met ons team elke dag waarmaken’, aldus de geboren Drutenaar die al vele jaren in Beneden-Leeuwen woonachtig is. (lees verder onder de foto)

In de fraai ingerichte decoratiewinkel is Berry al helemaal op haar plek. Foto: Bas Driessen Fotografie

Centrum van Leeuwen

De komst naar Beneden-Leeuwen kwam voor het gezin de Gram uit Meteren in een stroomversnelling toen zij kennis namen van de winkel annex woonhuis dat naast de molen te koop stond en waar decennia lang een dierenspeciaalzaak was gevestigd. In zo’n beetje alle opzichten voldeed de winkel aan hun wensen en werd in maart de koop bezegeld. Mooie plannen voor de inrichting kregen gestalte en ook over een feestelijke opening was al nagedacht. En toen stak corona de kop op en bleef er van een memorabele opening niets over. Waar je normaal gesproken spreekwoordelijk met een stille trom vertrekt, is de familie de Gram juist met de stille trom aangekomen in het karakteristieke winkelpand. ‘Ja, dat was jammer. We hadden leuke attenties en mooie aanbiedingen, maar we konden niets feestelijks ondernemen,’ vertelt Berry die blij is met de mooie locatie waar ze nu zijn gevestigd. ‘Het is een erg drukke winkelstraat en vooral door het pinautomaat aan de overkant is hier voortdurend volk op de been.’ Aanvankelijk zou Tim niet direct gekozen hebben voor het vak opticien. Hij studeerde Vrijetijdsmanagement aan de Hogeschool voor Toerisme en Verkeer. Bepaalde opgedane kennis over organisatorische vaardigheden kunnen worden toegepast in elke branche en die komen ook nu altijd nog van pas. Tim is content met het centrum en het brede aanbod van winkels. Op de vraag welke winkels van toegevoegde waarde zouden kunnen zijn, moet Tim even nadenken. ‘Goede vers-speciaalzaken en speelgoed zouden het aanbod nog completer maken. We vervullen een regionale functie en onze landelijke reclames op radio en TV zijn vooral ook landelijk gericht. Dat zou wat mij betreft best wat regionaler mogen.’

Teams

De geplande openingstijden voor De Sfeermolen konden niet worden gehandhaafd. ‘We hadden juist onze dochter in dienst genomen maar er moest nog een persoon bij. We hebben ook de winkel in Meteren nog en besloten om dan maar enkele dagen per week open te gaan in Beneden-Leeuwen.’ Nu het wat rustiger is geworden rond het virus komt de nieuwe medewerkster Helga hun dochter Kim helpen en zijn op enkele dagen ook Berry en haar man Herman in Beneden-Leeuwen te vinden. ‘Het is niet leuk om onder de huidige omstandigheden een winkel te openen. We leven veel afstandelijker, er is geen toenadering. Dat voelt niet goed, terwijl de mensen hier juist zo vriendelijk zijn, dat hebben we al vaak ervaren.’ Herman zal zich voornamelijk bezighouden met de verkoop van de grote diversiteit van regentonnen. ‘We hebben een oprit aan de Zandstraat en de klant kan via de Christinastraat weer uitrijden. Dat is erg handig bij de verkoop van deze grote artikelen.’ Het team van Eyewish bestaat naast Tim uit Dewi, Sophia, Monique, Brigitta en Margreet. ‘Ik vind de sfeer op de winkelvloer erg belangrijk. Een klant die binnenkomt moet het gevoel krijgen dat hij of zij op visite komt, zich direct thuis voelen. We zijn pas tevreden als een klant dat ook is.’ Tim vervult naast zijn taken als bedrijfsleider ook nog de rol van Rayoncoach. ‘Ik bied ondersteuning aan collega-filialen. Dat kan zijn in presentatie en uitstraling, administratie of personeelszaken. Daar waar er vragen zijn probeer ik ze te beantwoorden en die hulp te bieden die nodig is om de gezamenlijke formule uit te dragen.’ Personeel dat in dienst wordt genomen moet op gelijkwaardig niveau instromen of daar zo snel als mogelijk aan kunnen voldoen. Ook daarbij kan Tim de nodige hulp bieden. ‘Belangrijk is dat het hele concept uniform is.’ (lees verder onder de foto)

Tim van Sommeren en Sophia Awater streven elke dag naar een sfeervolle beleving. Foto: Bas Driessen Fotografie

Assortiment

De Sfeermolen biedt prachtige decoraties die geschikt zijn voor binnen of buiten. Grote klokken, stenen kruiken, sfeervolle lampen in landelijke of industriële uitstraling staan in fraaie stellingen uitgestald. ‘Veel mensen komen dan ook eerst even snuffelen en rondkijken’, zo constateert Berry. Met een laserapparaat kunnen op snijplanken of andere houten artikelen teksten worden gebrand. ‘Daar is in Meteren heel veel belangstelling voor en die service zijn we hier ook begonnen. Verder hebben we veel cadeaupakketjes en hebben we veel spullen in ons assortiment opgenomen om een ‘mancave’ in te richten, zoals statafels waar een biermerk op het tafelblad is geprint.’ Bij Eyewish is de verkoop van brillen en lenzen logischerwijs hoofdzaak. ‘Maar eigenlijk zou ik willen zeggen dat we alleen maar oplossingen verkopen’, zo filosofeert Tim. ‘We willen tevredenheid bieden. Een bril verkopen moet met het juiste gevoel gebeuren. En de service na de verkoop is al net zo belangrijk. Luisteren naar de klant geeft je precies de goede informatie om het de klant naar de zin te maken.’ Ook in de periode dat de winkel gedeeltelijk was gesloten vanwege het coronavirus, bleef het team klaar staan voor de klant. In de tussentijd knapten de dames de winkel en de kantine helemaal op. Het blijft even stil op de vraag wat men heeft geleerd van die periode. En dan vervolgt Tim: ‘We hebben nieuwe apparatuur gekregen waarmee we wat verder bij de klant vandaan kunnen blijven staan. Die apparatuur was er toch wel gekomen maar is nu versneld geïnstalleerd. En we werken meer op afspraak, dat wordt als heel positief ervaren.’ Tim is vooral lovend over Eyewish. ‘Er is duidelijk en transparant gecommuniceerd naar klant en medewerkers waarbij nooit werd gesproken over geld, maar juist over veiligheid. Daar heb ik veel waardering voor.’

Ambities

Waar Herman degene is die vooruitstrevend is en vaak alweer nieuwe ideeën oppert, is Berry de behoudende huisvrouw die graag voor elke nieuwe stap meerdere malen afwegingen maakt. Een ondernemersechtpaar dat elkaar zakelijk en ook privé prima aanvult. ‘Ambities? We hebben juist een flinke stap genomen en moeten eerst maar eens zien hoe het allemaal gaat lopen.’ Tim bruist nog van de groeiambities. ‘In onze regio kunnen we nog flink groeien. Daar gaan we aan werken maar zonder dat we daardoor anders zouden moeten werken dan nu. De klant mag blijven rekenen op onze volledige zorg en aandacht.’

Campagne

Berry van De sfeermolen: ‘We hebben het als zeer positief ervaren dat Esther Thomassen en Bram van Coolwijk namens Verrassend Leeuwen bij de opening een bezoek kwamen brengen. We hebben ons meteen aangesloten bij de ondernemersvereniging. We hopen daarmee het draagvlak voor een sterk winkelcentrum te ondersteunen.’ Tim: ‘We zijn nog niet zo lang lid van de ondernemersvereniging maar de actie is heel positief. Er zit een persoonlijke benadering in en dat is nu juist wat wij ook elke dag nastreven.’

Voor meer informatie over de genoemde zaken kijkt u op: www.sfeermolen.nl www.eyewish.nl www.verrassendleeuwen.nl


Als eerst op de hoogte?
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en je bent als eerst op de hoogte van het laatste nieuws.