31-07-2020 3 min. Rinie van Haren

Plan voor extra rijstrook N322

Ingezonden brief

Goed plan zou je denken, maar maakt het provinciebestuur daarmee niet dezelfde fout als destijds in 1974? Toen is er na veel en lang gesteggel besloten die Maas en Waalweg op de Noord Zuidweg te stoppen. Slim? Denk het niet! Die weg had destijds al doorgetrokken moeten worden naar de rivierbrug bij Beneden-Leeuwen. Druten werd ontsloten en de rest van Maas en Waal werd extra belast. Over de doortrekking van de Maas en Waalweg is ook lang gedebatteerd. Was bij het ontwerpen van het eerste gedeelte tot Druten nog rekening gehouden met een tracé voor een autosnelweg, daarentegen had het verlengde gedeelte niet eens dezelfde status als het eerste gedeelte. Ook hierover gold destijds: Slim? Denk het niet!

De documentatie en het artikel waarin ik destijds de aanleg van dat tweede gedeelte al eens becommentarieerde heb ik niet meer tot mijn beschikking, maar herinner me echter nog heel goed dat er toen, ook weer heel lang, is gedebatteerd over het tracé. Daar waren destijds negen ontwerpen voor gemaakt. Toen schreef ik al dat één deskundige ambtenaar toch in staat zou moeten zijn geweest om het best denkbare tracé voor dat tweede gedeelte op de tekenplank te leggen. Toen de weg klaar was is mij niet echt gebleken dat het gekozen tracé ook inderdaad de beste route volgt. Er werd toen ook flink opgegeven dat de weg was ontworpen naar de allerlaatste inzichten op het gebied van verkeersveiligheid. Daar hoorde vast ook die mooie dure verlichtingsornamenten bij die op de op en afritten van het viaduct halverwege waren geplaatst. Ziet u ze nog wel eens branden? Nee, want ze moesten vanwege de verkeersveiligheid weer worden verwijderd!

Zo vraag ik me nu opnieuw af of er over het besluit de weg niet in zijn geheel te reconstrueren, goed is nagedacht. Mij dunkt dat er alle rede is daarover een andere mening en grondige twijfel hebben. Daarom, wederom en met nadruk is nu van cruciaal belang de vraag: “Denken de deskundigen op het provinciehuis dat de problemen die nu spelen alléén veroorzaakt worden door het verkeer dat zich in Druten op de weg aansluit?”

Er is geen een Maas en Waler die dat gelooft en wij kunnen het weten omdat we er destijds en ook nu weer mee geconfronteerd worden. Ook op het gedeelte van de weg tussen de Alexanderbrug brug en de Noord Zuidweg! Aldus voor de derde keer keer: Slim? Wij zijn overtuigd van niet.

Ergo: dat zou eigenlijk ook moeten zijn doorgedrongen tot in het provinciehuis! Het bovenstaande zou aanleiding moeten zijn de debatten over die “foute beslissing” te heropenen.

Tip!! Reconstrueer het gehele tracé, vanaf de brug bij Beneden-Leeuwen en het kruispunt Ewijk tot een weg met vier rijstroken, met als compromis: geen vluchtstroken en een betrekkelijk smalle middenberm, weliswaar voorzien van vangrails. Als een extra compromis zou gedacht kunnen worden om de maximum snelheid te beperken tot 80 km/u, al zou uiteraard de uniformiteit van 100 km/u de voorkeur hebben!

Misschien zou een enquête onder de Maas en Walers en een prijsvraag voor de best denkbare vernieuwing van de weg wél een goed idee zijn.

Op het provinciehuis zullen ze dan nooit het commentaar krijgen dat ze het daar verpruts hebben. Mijn steun en deskundigheid hebben ze. Gratis!!

Beneden-Leeuwen, Henry Engelaer.

Jouw reactie op bovenstaande ingezonden brief is zeer welkom op e-mail: adioslabor@hotmail.com of onder dit artikel.

Het wegvak van de N322 tussen de Prins Willem Alexanderbrug en de Noord-Zuidweg werd geopend op zaterdag 16 april 2011. Archieffoto: Markeon


Bekijk alle 2 foto's

Als eerst op de hoogte?
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en je bent als eerst op de hoogte van het laatste nieuws.