15-10-2021 2 min. Rinie van Haren

Politie waarschuwt voor oplichting door nepagenten

Oplichters hebben een nieuw wapen gevonden in de grote reeks methodes van oplichting. Voor deze nieuwe variant zetten ze nepagenten en zogenaamde medewerkers van andere overheidsinstanties in en proberen ze op slinkse wijze mensen geld afhandig te maken. Intimidatie gaan ze daarbij niet uit de weg. Aan het eind van het gesprek zijn slachtoffers soms duizenden euro’s armer. Telefonische oplichters maken regelmatig gebruik van nieuwe trucs om mensen geld afhandig te maken. Bij de politie komen de laatste tijd steeds vaker meldingen en aangiftes binnen van oplichting door nepagenten. Maar ook van criminelen die zich voordoen als medewerkers van het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Hoge Raad en de Belastingdienst worden genoemd in deze meldingen. Goed om te weten: overheidsinstanties vragen nooit naar betaalgegevens en vragen nooit om software op telefoon of computer te installeren.

Foute app’s

In de digitale wereld schuwen de oplichters ook de kanalen van social media niet. Op velerlei wijze worden app’s verstuurd met logo’s van de Belastingdienst, DigiD of andere overheidsorganisaties. De meegestuurde link wordt dan op slinkse wijze aanbevolen om aan te klikken. Daarachter zitten op het eerste gezicht websites van overheidsorganisaties maar in werkelijkheid zijn het foute websites waarop alleen maar oplichting het uitgangspunt is.

Bedreigend

Opvallend bij deze nieuwste vorm van oplichting is dat de oplichters vaak gebrekkig Engels spreken of met een sterk accent, maar soms ook Nederlands. Deze oplichting gebeurt op verschillende manieren. Ze laten je geloven dat er iets mis is met je BSN, of er zouden hoge boetes open staan of een arrestatiebevel uitstaan of hun bankrekening wordt gebruikt voor drugshandel, witwassen of andere criminele activiteiten. Het is al voorgekomen dat tijdens een telefoongesprek een ‘agent’ in burgerkleding bij het slachtoffer aanbelt om de bankpas op te halen. Om er vervolgens geld van het slachtoffer mee op te nemen.

Wees alert

Helaas zijn er veel varianten van deze nieuwe vorm van telefonische oplichting. Wat je moet weten, is dat overheidsinstanties nooit om persoonlijke gegevens, wachtwoorden en betaalgegevens vragen. Daarnaast vragen zij nooit om software te installeren op uw telefoon of computer. Als dit wordt gevraagd, dan heb je te maken met een oplichter. Soms weet de crimineel verrassend veel over jou. Waarschijnlijk hebben de oplichters deze gegevens verkregen via een datalek op internet. Twijfel je, zoek dan zelf het telefoonnummer op van de instantie die je zogenaamd belt en bel hen zelf. Ben je toch slachtoffer geworden van telefoonoplichting? Doe altijd aangifte bij de politie. Bel ook direct je bank en volg de aanwijzingen van de bankmedewerker. Deel daarnaast jouw verhaal met familie, vrienden en kennissen. Zo help je te voorkomen dat er nieuwe slachtoffers worden gemaakt.


Als eerst op de hoogte?
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en je bent als eerst op de hoogte van het laatste nieuws.