05-07-2024 2 min. Rinie van Haren

Prins Willem Alexanderbrug week lang dicht in juli

In 2025 voeren we groot onderhoud uit aan de N323. We verkennen nu wat er nodig is. In de tussentijd nemen we alvast maatregelen op de Prins Willem Alexanderbrug.

Onderhoud en levensduur verlengende maatregelen aan het asfalt van de N323 en de Prins Willem Alexanderbrug worden uitgevoerd

maandag 8 juli 7.00 uur tot en met vrijdag 12 juli 20.00 uur.

  • Tijdens de werkzaamheden leiden we het verkeer vanuit het westen richting Beneden Leeuwen om via de A2 en N322 en verkeer vanuit het zuiden richting Echteld via de A50 en A15.
  • De naastgelegen parallelweg blijft open voor hulpdiensten, fietsers, voetgangers en landbouwvoertuigen tot 45.000 kg.

De komende jaren werken we aan de N323 tussen Echteld en Beneden-Leeuwen. De Prins Willem Alexanderbrug op deze weg is een complexe brug. De brug is in de afgelopen tijd volledig geïnspecteerd en hebben we bepaald welk onderhoud noodzakelijk is. Het grootschalige onderhoud staat gepland in 2026 – 2027, maar niet alle onderdelen kunnen tot dan wachten. Daarom starten we dit jaar met het vervangen van het verouderde asfalt. In het voorjaar van 2025 vervangen we de voegovergangen.

De N323 is aan de beurt voor groot onderhoud. Naast het gebruikelijke beheer en onderhoud van onze wegen, krijgt een weg eens in de zoveel tijd groot onderhoud. Daarin voeren we bijvoorbeeld veiligheidsmaatregelen uit en vervangen we, als het nodig is, het asfalt.

Daarvoor doen we onderzoek om te ontdekken wat er moet gebeuren, wat knelpunten zijn en welke inzichten de omgeving ons hierin kan geven. We zijn nu bezig met dit onderzoek. Daarvoor gaan we in gesprek met gemeente Neder-Betuwe, gemeente Maas Waal, organisaties als Cumula, (Z)LTO, Politie en de Fietsersbond. Ook betrekken we omwonenden hierbij, om een goed beeld te krijgen van wat nodig is.

In de periode tot het groot onderhoud kijken we naar een gewenste inrichting van de weg samen met externe partijen: gemeente West Maas en Waal, Neder-Betuwe, Tiel en organisaties als de politie, Cumela, (Z)LTO en de Fietsersbond. We verkennen de knelpunten en mogelijke oplossingsrichtingen waarbij we zo veel mogelijk rekening houden met routes voor gemotoriseerd verkeer, landbouwverkeer, fietsers, verkeersveiligheid en de belasting van de brug.


Als eerst op de hoogte?
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en je bent als eerst op de hoogte van het laatste nieuws.