22-05-2020 5 minuten Rinie van Haren

Goed dat je er bent, fijn dat je ons helpt - deel 1

Tekst: Rinie van Haren
Fotografie: Bas Driessen


Ondernemersvereniging Verrassend Leeuwen is de campagne 'Goed je te zien, fijn dat je ons helpt' gestart, waarbij enerzijds de enorme waardering wordt uitgesproken naar de consument die lokaal inkopen blijft doen en anderzijds een beeld geeft van een aantal ondernemers, hun vakgebied, specialisme en passie voor het vak. Bestuur en leden van Verrassend Leeuwen zijn trots op het variabele aanbod aan producten en diensten en het is zeker daarom dat alle leden deze campagne warm ondersteunen. Vandaag de start van een wekelijkse serie interviews met een aantal gepassioneerde ondernemers zich dagelijks inzetten voor de consumenten van heel de regio.


Geen verloren tijd


In deel 1 van deze serie brachten we een bezoek aan Jolanda en Fred van den Berg van Brasserie de Rosmolen en Judith en Igor Langeveld van Restaurant Meraqi. Beide horecazaken zijn op het moment van het interview gesloten in verband met de coronacrisis. Het is opvallend hoe positief deze ondernemers vooruit kijken. Fred en Jolanda gebruikten de afgelopen periode om de brasserie een grote onderhoudsbeurt te geven. ‘Ik ben benieuwd of onze gasten in de gaten hebben dat er een andere kleur op de muur zit’, lacht Fred. Ook het meubilair is onder handen genomen en er is logistiek al goed nagedacht over ‘het nieuwe normaal’. Fred heeft een ervaringrijk arbeidsverleden achter zich bij onder andere restaurantketen De Goudreinet, Horeca De Lunterse Boer en Horeca De Twee Linden. Toen er een beheerderechtpaar voor MFA De Rosmolen werd gezocht, openden Jolanda en Fred de sollicitatiebrief met de zin ‘Stop met zoeken, jullie hebben ons gevonden’. Dat was - inmiddels vijf jaar geleden - de start van een nieuw avontuur dat nog altijd met veel gedrevenheid wordt voortgezet. (tekst gaat verder onder de foto)



Fraaie start


Een situatie die op geen enkele wijze lijkt op dat van het jonge Leeuwense echtpaar Judith en Igor, dat boven de Marskramer woonde. Toen de Marskramer aankondigde te vertrekken smeedde de pandeigenaar een plan voor een pannenkoekenrestaurant. Toen dat plan aan Igor werd voorgelegd werd daar gedeeltelijk van afgezien en werd gekozen voor een stijlvol restaurant met een wereldse beleving, waarbij een heuse open keuken het middelpunt zou zijn. Voor de financiering werd een plan opgesteld waar de bank wel oren naar had en de grote verbouwing kon beginnen. In juni 2018 opende de nieuwe zaak in het hart van het dorp en al snel wisten zoveel gasten de weg naar het gezellig ogende restaurant te vinden dat de reserveringen de agenda steeds ver vooruit vulden. Met veel passie en doorzetting timmerden de Langevelds aan de weg. En plotseling kwam er in maart een drastische wending die de zo fraai opgebouwde onderneming stillegde. Er was daardoor wel een meevaller. De op handen zijnde gezinsuitbreiding, de geboorte en kraamtijd van James begin april kreeg daardoor wel alle aandacht omdat er opeens zoveel vrije tijd kwam. Maar het voelde niet goed dat het reataurant was gesloten. Judith: ‘Het is kenmerkend hoe positief Igor door deze periode heen gaat. Ik ben wat behoudend en maak me wel eens zorgen.’ Igor wuift die zorgen weg. ‘Als het iets is waar ik zelf invloed op zou hebben zou ik wellicht anders reageren, maar dit overkomt ons allemaal en hier kunnen we niets aan doen.’ (tekst gaat verder onder de foto)



Trots op de medewerkers


Het team van Brasserie De Rosmolen bestaat naast Jolanda en Fred uit 2 vaste medewerkers en 6 parttimers. ‘We zijn leerbedrijf voor de horeca en er was juist een leerling gestart. Jammer dat dat nu stil ligt’, vindt Fred. ‘We hebben hier vooral een gezellig team. Af en toe maken we een uitstapje om de teamgeest te versterken’, vertelt Jolanda. En Fred vult aan: ‘We gaan met onze medewerkers om zoals we ook willen dat er met ons wordt omgegaan en beschouwen de medewerkers als collega’s. Dat bepaalt zeker de sfeer. Daarnaast besteden we aandacht aan opleidingen via e-learning en online proeverijen.’ Dagelijks zijn Jolanda en Fred in de Brasserie te vinden. Zij opent, overdag overlapt hun aanwezigheid en Fred sluit af.
Bij restaurant Meraqi is er vooral het laatste jaar gebouwd aan een goed team dat staat als een huis. ‘Het zijn vooral veel jonge medewerkers waarvan hun leeftijdsgenoten uitgaan als zij zijn ingeroosterd. Daar hebben we veel respect voor’ vertellen Igor en Judith. Igor staat maar wat graag in de keuken en doet daarnaast het management waarbij hij graag op gezette tijden in contact is met zijn klanten. Het is verbazingwekkend hoe dit echtpaar met twee jonge kinderen (1,5 jaar en 7 weken) zoveel ballen hoog weet te houden.


Vooruitblik


‘We zitten weliswaar aan de rand van het dorp maar nu de school is verdwenen en er een park wordt aangelegd heb je straks op ons terras het mooiste uitzicht van het dorp. Lauwe at the Park,’ lacht Fred. ‘Als het verenigingsleven weer op gang komt zal dat direct aanzetten tot leven in de brouwerij en zal de Brasserie zeker opleven. We zijn op feestdagen niet open behoudens Koningsdag maar tweede Pinksterdag 1 juni zijn we zeker vanaf 12 uur geopend.’ Jolanda is blij dat er voorzichtig weer versoepeling mogelijk is maar hoopt daarbij ook dat alle mensen de regels goed naleven. ‘Ik wil niet graag handhavend aan het werk maar vooral gastvrij aan de slag, al heeft gastvrijheid een andere betekenis gekregen. We richten ons vooral op datgene waar we volledig achter staan. Het verzorgen van de lunch, Borrel & Bites, Sweet Tea en de steeds populairder wordende Vrijmibo (vrijdagmiddagborrel), waarbij het terras naar behoefte nog verder kan worden uitgebreid.
Igor en Judith zijn ook helemaal klaar voor een hernieuwde start. Natuurlijk wordt de persconferentie nauwlettend gevolgd. ‘We willen vooral duidelijkheid’, zo laat Judith weten. ‘Als de media zich ook maar enigszins negatief uitlaten kan dat grote gevolgen hebben voor de reacties van het publiek.’


Ik BENeden-Leeuwen


Beide horecazaken zijn lid van Verrassend Leeuwen en zijn maar wat blij met de groot opgezette campagne die nu gaande is. Die aandacht is meer dan ooit belangrijk. ‘Ook al ben je het niet altijd met elkaar eens, samen moet je die kar trekken.’
Ook voor deze horecazaken geldt nu: Goed je te zien, fijn dat je ons helpt!



#ikBENedenleeuwen


Brasserie De Rosmolen
Leliestraat 19
Beneden-Leeuwen
www.mfaderosmolen.nl/brasserie


Restaurant Meraqi
Zandstraat 93
Beneden-Leeuwen
www.meraqi-restaurant.com




Als eerst op de hoogte?
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en je bent als eerst op de hoogte van het laatste nieuws.