14-08-2020 5 min. Rinie van Haren

Goed je te zien, fijn dat je ons helpt – deel 13

Door Rinie van Haren

Ondernemersvereniging Verrassend Leeuwen is de campagne 'Goed je te zien, fijn dat je ons helpt' gestart, waarbij enerzijds de enorme waardering wordt uitgesproken naar de consument die lokaal inkopen blijft doen en anderzijds een beeld geeft van een aantal ondernemers, hun vakgebied, specialisme en passie voor het vak. Bestuur en leden van Verrassend Leeuwen zijn trots op het variabele aanbod aan producten en diensten en het is zeker daarom dat alle leden deze campagne warm ondersteunen. Vandaag deel 13 van een wekelijkse serie interviews met een aantal gepassioneerde ondernemers zich dagelijks inzetten voor de consumenten van heel de regio.

Voorstellen

Voor de aflevering van deze week liepen we binnen bij Bloemisterij Van Gruijthuijsen en DA Drogisterij & Parfumerie L’Avenir en gingen in gesprek met respectievelijk Gerard van Gruijthuijsen en Lionne de Kadt. Gerard [56] is één van die gevestigde Leeuwense ondernemers die al ruim 30 jaar met succes aan de weg timmert. Al voordat je zijn zaak binnenloopt , ga je door een oase van frisse planten en fraaie accessoires. De buitenpresentatie onder de grote parasols vormt een verlengde van de bloemenzaak en geeft aan de hele winkelgalerij een gezellige uitstraling. In de winkel vult een mengeling van bloemengeuren de ruimte en is een ruim assortiment van de mooiste bloemen te vinden. Gerard was al van jongs af aan heel duidelijk in zijn beroepskeuze en heeft zijn droom kunnen verwezenlijken. En heden te dage is hij nog altijd gelukkig met die keuze. DA Drogisterij & Parfumerie L’Avenir ligt in het westelijk deel van het winkelhart van Beneden-Leeuwen. Door de lagere winkelstellingen heb je bij binnenkomst meteen een overzichtelijk beeld van de ruimtelijke winkel. De toonbank vormt het hart van de winkel en er bevinden zich altijd medewerkers die je kunnen adviseren bij je aankopen, wensen of vragen. Lionne zit al 23 jaar in het vak en zette vanaf 1997 de drogisterij voort. Na de start maakte ze goede jaren door. De DA organisatie heeft in haar 75 jarig bestaan veel bekendheid opgebouwd maar maakte enkele jaren geleden een instabiele periode door. Een aantal aangesloten ondernemers koos voor de DIO formule. Ook Lionne ging daarin mee en de winkel onderging een metamorfose. Enkele jaren later nam DA die formule over en zo kon het gebeuren dat er sinds die tijd weer DA op de gevel pronkt. (lees verder onder de foto)

Van links naar rechts: Lucia, Ineke en Lionne in de vertrouwde DA drogisterij & Parfumerie. Foto: Bas Driessen Fotografie

Teams

Voor dag en dauw – voor veel mensen is het dan nog nacht – rijdt Gerard naar de veiling en koopt nog zelf voor de veilingklok, waar de meeste anderen er al jaren voor gekozen hebben om gebruik te maken van de diensten van commissionairs. ‘Daardoor kan ik nog scherper inkopen. Je kunt ook bijna niet verser inkopen dan op deze wijze en bovendien kan ik heel gericht inkopen als er bepaalde wensen zijn. Dat komt veelvuldig voor als we rouwstukken moeten samenstellen.’ Als Gerard weer op de zaak arriveert begint hij met het beprijzen van de verse producten en samen met zijn team wordt de dag verder ingevuld. Daarbij draait het vooral om beleving en sfeer. ‘We hebben een hecht team en ik ben maar wat blij met de steun van Yvonne, Jennerieke, Sjaak en Angelique.’ Bij de DA Drogisterij & Parfumerie draait het zeker ook om presentatie en beleving. ‘Ons team bestaat naast mij uit Ineke en Lucia, twee trouwe medewerkers waarop ik blindelings kan vertrouwen. Ineke werkt hier al 40 jaar en Lucia al net zo lang als ik, 23 jaar.’ Dat daarmee een grote dosis aan ervaring en deskundigheid in huis is, behoeft weinig toevoeging. Lionne doet de bedrijfsvoering, de bestellingen en is vaak op de winkelvloer te vinden. Lucia en Ineke hebben vaste roosters en zo weet iedereen precies wat er wanneer moet gebeuren.

Heden

Het is niemand onopgemerkt gebleven dat bloemisterijen tijdens de coronaperiode zeer drukke tijden beleefden. ‘Met een bloemetje probeerden mensen elkaar een hart onder de riem te steken. Het gemak waarmee dat tegenwoordig is te realiseren, maakte het mogelijk om snel aan al die vragen te kunnen voldoen. Internet, de digitale betalingsmogelijkheden en de bezorgdienst maakten dat mogelijk maar daarnaast hebben onze medewerkers fantastisch bijgedragen om al die bestellingen te kunnen verwerken en bezorgen.’ Bovendien kwamen mensen in de winkel met soms schrijnende en verdrietige verhalen. Sterfgevallen van dierbaren die niet meer bezocht konden worden en waar de rouwstukjes aan de deur van het verpleeghuis moesten worden afgegeven. ‘Het heeft ons emotioneel best wel eens geraakt’, zo erkent Gerard. Voor de drogisterij was de coronaperiode eveneens een heel drukke periode. ‘Wij moesten open blijven. We leveren producten waarvan juist in deze tijd de vraag enorm is gestegen. Paracetamols, immuniteitsproducten, alle producten op het gebied van hygiëne, weerstand en verzorging, daarin moesten we blijven voorzien. Het is een drukke periode geweest en daarbij heb ik een extra beroep moeten doen op Lucia en Ineke. Wat een geweldige steun heb ik van hen mogen ervaren.’ Ook hier kwamen mensen met hun verhaal. ‘Wij waren één van die weinige winkels die in het begin openbleven en mensen wilden soms toch even hun verhaal kwijt’, aldus Lionne. (lees verder onder de foto)

Gerard is helemaal in zijn nopjes als hij in de weer is met bloemen en planten. Foto: Bas Driessen Fotografie

Ambities

De mooie bloemenzaak aan het Dorpsplein heeft onlangs een flinke renovatie beleefd. Het achterste deel van de zaak heeft een nieuw dak gekregen en bij de herinrichting is er vooral veel ruimte vrijgemaakt voor de presentatie van een geheel vernieuwd assortiment kamerplanten. ‘We zijn door de jaren heen gespecialiseerd in rouwwerk, maar richten ons naast bloemen en planten ook steeds meer op interieur. We streven steeds naar vernieuwingen en volgen trends en ontwikkelingen in het interieur waarvan bloemen en planten zeker ook deel uitmaken. Het gaat om het totale plaatje’, zo legt Gerard uit. Lionne heeft in haar branche de zaak behoorlijk zien veranderen. ‘Waar we ooit begonnen als drogisterij zijn door de jaren heen de verzorging, cosmetica, de gezondheidsproducten en de cadeauartikelen een steeds belangrijkere rol ingenomen. We hebben daarnaast de parfumerie uitgebreid en vele mooie merken aan het assortiment toegevoegd. Daarbij zijn we ons meer en meer gaan richten op kwaliteit door de betere merken te voeren. Voor ons zal de ambitie zich dan ook vooral richten op het blijvend volgen en verbeteren van de kwaliteit en service waar dat mogelijk is.’

Wil je meer weten over genoemde zaken, kijk dan op: https://www.da.nl/da-drogisterij-parfumerie-l-avenir-beneden-leeuwen-6658 www.bloemenvooru.nl www.verrassendleeuwen.nl


Als eerst op de hoogte?
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en je bent als eerst op de hoogte van het laatste nieuws.